Монгол орон дахин туÑгаар тогтноÑон ÑƒÐ»Ñ Ð±Ð¾Ð»Ñон нь Монгол овогтныг Манжийн олон зуун жилийн дарлал, Ð¼Ó©Ð»Ð¶Ð»Ó©Ð³Ó©Ó©Ñ Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð¶Ñ€ÑƒÑƒÐ»Ð¶, ард түмнийг нухчин дарлаж байÑан амбан Ñайд, түшмÑд, цÑргийн ÑлдÑв зардал, хүнд хүчир алба татвар, шунахай худалдаачин, мөнгө хүүлÑгчдийн зарим нÑг Ð¼Ó©Ð»Ð¶Ð»Ó©Ð³Ó©Ó©Ñ Ñ…Ð°Ð³Ð°Ñ†ÑƒÑƒÐ»Ñнаар түүхÑнд ихÑÑÑ…Ñн ач холбогдолтой дÑвшилтÑÑ‚ үйл Ñвдал болÑон байна. ÐÐ½Ñ Ò¯ÐµÐ´ Богдын заÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð·Ð°Ñ€Ð¸Ð¼ нÑгÑн дÑвшилтÑÑ‚ арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ñны нÑгÑн илрÑл нь үндÑÑний одон Ñ‚Ñмдгийг буй болгоÑон Ñвдал юм.
Одоо бидÑнд мÑдÑгдÑж байгаагаар “ÐрдÑÐ½Ñ ÐžÑ‡Ð¸Ñ€â€ Ð±Ð¾Ð» монголын Богд хаант улÑын анхны одон юм. ТÑÑ€ үед феодал Ñзгууртан хүн л зÑÑ€Ñг Ñ…ÑргÑм ÑˆÐ°Ð³Ð½Ð°Ð³Ð´Ð°Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð±Ð¸Ñˆ харц ардын Ð´Ð¾Ñ‚Ñ€Ð¾Ð¾Ñ Ñ…Ñн ч төрийн шагнал хүртÑÑ… Ñрхгүй байжÑÑ. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ 1912 оны ÑцÑÑÑÑ€ баруун Ñ…Ñзгаарын тохинуулах Ñайд Хатанбаатар МагÑÐ°Ñ€Ð¶Ð°Ð²Ð°Ð°Ñ Ð¡ÑргÑлÑн Ñ‚ÑргүүтÑй таван цÑÑ€Ñгт манжийн Ñ…ÑргÑм ба туÑгай цалин шагнуулах Ñаналыг ÑзÑн хаанд өргөн мÑдүүлÑÑ…Ñд Богд ГÑгÑÑн их л зÑвүүцÑн зарлиг буулгажÑÑ. ТÑрхүү зарлигт “.....тайж гÑгч ЧингиÑийн угÑаа төрлийн нÑÑ€ болох ба СÑргÑлÑнгийн зÑÑ€Ñг таван цÑÑ€Ñг бол ÑƒÐ³Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ñ† хуÑг ард мөний тул шууд тайж болоход хараахан зохилдохгүй. ...†гÑж Ñ‚ÑмдÑглÑÑд харц хүнд тайж гÑдÑг нÑÑ€ өгөхийг нийтÑÑÑ€ цаазлахыг анхааруулÑан байна. ГÑвч феодалын төрийн үед баÑн чинÑÑлÑг Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ò¯Ð»Ñмж хөрөнгө мөнгөөр зÑÑ€Ñг Ñ…ÑргÑмийг хахуульдан авах Ñвдал цөөнгүй байв.
Богд хаант Монголын төр нийгмийн бүх амьдрал нь феодалын харилцаанд үндÑÑлÑж байÑан ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ â€œÐрдÑнийн Очир†одонг феодалын зÑÑ€Ñг Ñ…ÑргÑмийн нÑÑ€ÑÑÑ€ нÑрлÑж, түүнийг Ñ‚Ñргүүн, дÑд, гуравдугаар гÑж ерөнхий гурван зÑÑ€Ñг, мөн зÑÑ€Ñг Ñ‚ÑƒÑ Ð±Ò¯Ñ€Ð¸Ð¹Ð³ дотор нь дÑÑ Ð´Ð°Ñ€Ð°Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ€ 12 Ñлгаж бичжÑÑ. “ ÐрдÑнийн Очир†одонгийн бичмÑл Ñ‚Ð¾Ð´Ð¾Ñ€Ñ…Ð¾Ð¹Ð»Ð¾Ð»Ñ‚Ð¾Ð¾Ñ Ò¯Ð·Ð²Ñл:
ÐÑг.Чин вангийн Ñ‚Ñргүүн зÑргийн “ ÐрдÑнийн Очир†одонг гадаад улÑын хаад, феодалын дÑд Ñ…ÑÑгийг шагнахад зориулÑан ба дотроо гурван зÑÑ€ÑгтÑй. Үүнд:
1. ТÑргүүн зÑргийн нÑгдүгÑÑÑ€ одон нь мөнгөн дÑвÑгÑÑ€ дÑÑÑ€ жинхÑÐ½Ñ Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð°Ñ€ үйлдÑÑн. Одонгийн дунд болон очирт титмийн оройд улаан чулуун шигтгÑÑÑ‚Ñй. ÐÐ½Ñ Ð¾Ð´Ð¾Ð½Ð³ Ð§Ð¸Ð½Ð³Ð¸Ñ Ñ…Ð°Ð°Ð½Ñ‹ одон гÑж нÑрлÑж гадаад улÑын хаадыг шагнахад зориулжÑÑ.
2. ТÑргүүн зÑргийн хоёрдугаар одон нь одонгийн дунд улаан чулуу очир титмийн дунд шүрÑн шигтгÑÑÑ‚Ñй. ÐÐ½Ñ Ð¾Ð´Ð¾Ð½Ð³ “Ðвтай Ñайн†хааны одон гÑж нÑрлÑж гадаад улÑын хаад, тайж, агь вангуудыг шагнахад зориулжÑÑ.
3. ТÑргүүн зÑргийн 3-Ñ€ одон нь одонгийн дунд улаан чулуу, очир титмийн дунд Ñ…ÑÑÑ‚Ñй шүрÑн шигтгÑÑÑ‚Ñй. ÐÐ½Ñ Ð¾Ð´Ð¾Ð½Ð³ “Өндөр гÑгÑÑний†одон гÑж нÑрлÑж байжÑÑ.
ÐдгÑÑÑ€ одон нь шар өнгийн өргөн тууз ооÑортой, улаан өнгийн хайрцагтай байв.
Хоёр.ДÑд зÑргийн “ÐрдÑнийн Очир†одонг мөн феодалын дÑÑд Ñ…ÑÑгийг шагнахад зориулÑан бөгөөд дотор нь жюй ван, бÑйл, бÑйÑ, гүнгийн дөрвөн зÑÑ€ÑгтÑй. Үүнд:
1. Жюй вангийн зÑргийн одон нь хар зÑÑÑÑÑ€ дÑвÑгÑÑ€ хийж, алтан шармал одонгийн дунд улаан чулуу, очирын дунд гÑÑ€ÑлтÑй Ñ…Ó©Ñ… чулуу шигтгÑÑÑ‚Ñй.
2. БÑйлийн зÑргийн одон нь одонгийн дунд улаан чулуу, очирын дунд гÑÑ€Ñлгүй Ñ…Ó©Ñ… чулуу шигтгÑÑÑ‚Ñй.
3. БÑйÑийн зÑргийн одон нь одон ба очирын дунд Ñ…ÑÑÑ‚Ñй улаан шүрÑн шигтгÑÑÑ‚Ñй.
4. Гүнгийн зÑргийн одон нь мөн жинÑний өнгөтÑй адил.
ÐдгÑÑÑ€ одон нь улаан өнгийн тууз ооÑортой ногоон өнгийн хайрцагтай байжÑÑ.
Гурав. Гуравдугаар зÑргийн “ÐрдÑнийн Очир†одонг дотор нь түшмÑлийн 5 зÑÑ€Ñг, мөн жинÑний өнгөөр Ñлган нÑрлÑж байжÑÑ. Үүнд:
1. ТÑргүүн зÑргийн түшмÑдийн 1-Ñ€ одон нь цагаан зÑÑÑÑÑ€ дÑвÑгÑÑ€ хийÑÑн алтан шармал жижгÑвтÑÑ€ очир титÑмтÑй. Одонгийн дунд Ñ…Ó©Ñ… чулуу, очирын дунд Ñ…ÑÑÑ‚Ñй цулгуй шүрÑн шигтгÑÑÑ‚Ñй.
2. ДÑд зÑргийн түшмÑдийн 2-Ñ€ одон нь дундаа ÑийлбÑртÑй шүрÑн шигтгÑÑÑ‚Ñй.
3. Гуравдугаар зÑргийн түшмÑдийн 3-Ñ€ одон нь дундаа биндÑÑ€ÑŒÑ Ð³ÑÑ€ÑлтÑй Ñ…Ó©Ñ… чулуу шигтгÑÑÑ‚Ñй.
4. ДөрөвдүгÑÑÑ€ зÑргийн түшмÑдийн 4-Ñ€ одон нь номин Ñ…Ó©Ñ… чулуу шигтгÑÑÑ‚Ñй.
5. Тавдугаар зÑргийн түшмÑдийн 5-Ñ€ одон нь цагаан чулуу шигтгÑÑÑ‚Ñй байжÑÑ.
ÐдгÑÑÑ€ одон нь Ñ…Ó©Ñ… өнгийн өргөн тууз ооÑортой, Ñ…Ó©Ñ… өнгийн хайрцагтай байжÑÑ.
ÐнÑÑ…Ò¯Ò¯ монгол одонг “ÐрдÑнийн Очир†гÑж нÑрлÑÑÑн нь Монгол үндÑÑний түүх Ñоёлын дурÑгал, зан заншлын учир холбогдолтой байна. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ “ÐрдÑнцгÑдÑг үг нь ÐнÑтхÑгийн Ñамгарид Ñ…Ñлний “ратна†буюу “ховор, үнÑÑ‚ зүйл†гÑÑÑн үгнÑÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð¹ бөгөөд уйгураар дамжиж монгол Ñ…Ñлний үгÑийн Ñанд орохдоо дуудлага нь Ñунжирч ÑрдÑÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð¶ÑÑ. “ÐрдÑнцгÑдÑг үгийг монголчууд Ñрт дÑÑÑ€ үеÑÑ ÑрхÑмлÑн газар нутаг, заÑаг захиргааны нÑгжийг нÑрлÑж ирÑний гадна орчин үеийн утга зохиолын Ñ…ÑлÑнд одоог хүртÑл өргөнөөр Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑÑÑÑ€ байна.
“Очир†гÑдÑг үг нь “бат бÑх†гÑÑÑн Ñамгард Ñ…ÑлнÑÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð¹ үг юм. ТүүнчлÑн ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ очир Ñ…ÑмÑÑÑ… Ñ‚ÑмдÑг нь буддын шашны туÑгай зориулга бүхий билÑгдлийн зүйл учир шарын шашны ихÑÑ Ð´ÑÑдÑийн Ñмбаны Ñ‚ÑмдÑг, орон хийд орд барилгын чимÑглÑлд Ñ…ÑÑ€ÑглÑж байжÑÑ. ÐÐ½Ñ Ñ‡ ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð¾Ñ‡Ð¸Ñ€Ñ‹Ð½ одонг дүрÑÑнд оруулÑан болтой. Ер нь монголчууд ÑрдÑнийн зүйлийг биедÑÑ Ð·Ò¯Ò¯Ð¶ Ñвбал өлзийтÑй гÑж үздÑгÑÑÑ ÐµÑөн ÑрдÑний зүйл оролцÑон гарын бÑлзÑг Ñ…ÑÑ€ÑглÑдÑг заншил байжÑÑ. “ÐрдÑÐ½Ñ ÐžÑ‡Ð¸Ñ€â€ Ñ…ÑдийгÑÑÑ€ феодалын төрийн үед гарÑан боловч анхны монгол одонгийн хувьд түүх дурÑгалын ач холбогдол ихтÑй юм.
Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай! |