СекÑийн өдөлт хоргоолтын (Sexual Harassment) талаар баримтлах бодлогын загвар â„–2
Тодорхойлолт
[Компанийн нÑÑ€] Ðжил ÑрхлÑлтийн
Ñ‚Ñгш боломжийн комиÑÑ (ÐÐТБК)-ийн гаргаÑан ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын
тодорхойлолт дÑÑÑ€ үндÑÑлÑн бодлогоо баталÑан. ÐÐТБК ÑекÑийн өдөлт хоргоолтыг Ñ…Ò¯ÑÑÑгүй ÑекÑийн халдлага, харьцаа тогтоохыг Ñ…Ò¯ÑÑÑ…, ÑекÑийн шинжтÑй буÑад аман болон
биеийн үйлдÑл гÑж тодорхойлÑон:
· ийм үйлдлийг хүлÑÑн
авахыг ажилд оруулах ил буюу далд нөхцөл болзол болгоÑон
· ÑÐ½Ñ Ò¯Ð¹Ð»Ð´Ð»Ð¸Ð¹Ð³ хүлÑÑн
авах буюу татгалзахыг ажлын шийдвÑÑ€ гаргах үндÑÑлÑл болгох
· уг үйлдÑл хувь хүний
ажлын гүйцÑтгÑлд оролцох, ÑүрдүүлÑÑн, дайÑагнаÑан, доромжилÑон ажлын орчин бий
болгох зорилго нөлөөтÑй байх
:
Ðжил олгогчийн үүрÑг
хариуцлага
[Компанийн
нÑÑ€] таныг [компанийн нÑÑ€]-ийн ажилтны хувьд ажлынхаа Ñвцад харилцах Ñ‘Ñтой
удирдах ажилтан, хамт ажиллагÑад болон буÑад хүний ÑекÑийн өдөлт хоргоолтонд өртөхгүй
ажлын орчинтой байгааÑай гÑж Ñ…Ò¯ÑÑж байна. СекÑийн өдөлт хоргоолт нь хууль Ð±ÑƒÑ Ñ…Ð¾Ñ€Ð¸Ð¾Ñ‚Ð¾Ð¹ үйлдÑл бөгөөд [компанийн
нÑÑ€]-ийн бодлогыг зөрчÑөн үйл Ñвдал юм. [компанийн нÑÑ€] ажлын байранд ÑекÑийн өдөлт хоргоолт Ð³Ð°Ñ€Ð°Ñ…Ð°Ð°Ñ ÑƒÑ€ÑŒÐ´Ñ‡Ð¸Ð»Ð°Ð½
ÑÑргийлж, ажлын байранд ÑекÑийн өдөлт хоргоолтыг зогÑоох шууд арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…,
ажилтай холбоотой ÑекÑийн өдөлт хоргоолтыг шуурхай шалгах үүрÑгтÑй.
Гомдлын журам
Ð¥ÑÑ€Ñв
та ажлын байран дахь ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын гÑрч болох буюу түүнд өртвөл, Ñ‚ÑÑ€
даруй _____________-д мÑдÑгд. Та мөн өдөлт хоргоолтыг [компанийн нÑÑ€]-ийн
удирдах ажилтан буюу Ñздийн нÑгÑнд мÑдÑгдÑж болно. СекÑийн өдөлт хоргоолтын бүх гомдлыг хурдан
шуурхай шалгана. Таны болон гÑрчүүд ба
буруутай ÑтгÑÑдийн нууцыг аль болох удаан хадгална. Шалгалт дууÑахад шалгалтын
дүнг танд мÑдÑгдÑÑ… болно.
Хариу арга Ñ…ÑмжÑÑ
авахыг хориглоно
[Компанийн
нÑÑ€] ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын талаар гомдол гаргаÑан буюу ÑекÑийн өдөлт
хоргоолтын гомдлыг шалгахад гÑрчийн мÑдүүлÑг өгÑөн хүний ÑÑÑ€Ñг ажил ÑрхлÑлттÑй
холбоотой хариу арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…Ñ‹Ð³ зөвшөөрөхгүй.
БичмÑл бодлого
Та
[компанийн нÑÑ€]-д ажиллаж ÑхлÑхдÑÑ [компанийн нÑÑ€]-ийн ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын
талаарх бодлогын нÑг хувийг авах болно. Ð¥ÑÑ€Ñв та ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ бодлогын дахин нÑг хувийг авахыг Ñ…Ò¯ÑвÑл, __________-тай
холбоо барина уу . Ð¥ÑÑ€Ñв [компанийн нÑÑ€]
ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын талаар баримтлах бодлогодоо нÑмÑлт өөрчлөлт оруулбал
танд ийнхүү нÑмж өөрчилÑөн бодлогын нÑг хувийг өгөх болно.
ШийтгÑл
СекÑийн
өдөлт хоргоолтыг [компанийн нÑÑ€] Ñ‚ÑвчдÑггүй. Ð¥ÑÑ€Ñв ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын гомдлын шалгалтын дүнд өдөж хоргооÑон үйлдÑл
гарÑан нь мÑдÑгдвÑл буруутай ÑтгÑÑдийг Ð°Ð¶Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ð»Ð°Ñ… хүртÑл Ñахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑ
авна.
Өдөлт хоргоолтыг шалгах заавар
Ðжилтнаар нÑÑ…ÑмжлÑлийг тодорхойлуулах:
- Гомдлыг ÑонÑ. “Та Ñ…ÑÑ‚Ñрхий ÑмзÑг хандаж байна†гÑÑ… маÑгийн үг бүү Ñ…Ñл.
- Өдөж хоргооÑон тухай гомдол гаргах нь Ñ…Ñцүү гÑдгийг хүлÑÑн
зөвшөөр.
- МÑргÑжлийн байдалтай харьц.
- Баримт цуглуул; бүү дүгнÑлт гарга.
- Ð¥Ñн, юу, Ñ…ÑзÑÑ, хаана, Ñагаад, Ñаж гÑÑÑн аÑуулт
тавь. Ðжилтан хариу арга Ñ…ÑмжÑÑнÑÑÑ Ð°Ð¹Ð¶
байгаа ÑÑÑхийг олж мÑд. Ðжилтан ÑнÑ
аÑуудлыг Ñ…ÑрхÑн шийдÑгдÑхийг Ñ…Ò¯ÑÑж байна вÑ?
Гомдлын шалгалт Ñвуулах—дагаж мөрдөх ерөнхий
дүрÑм:
- Даруй шалга. Шалгалтыг хойшлуулах буюу Ñунгах нь гÑрчийн мÑдүүлгийг итгÑлгүй
болгодог.
- Шалгалт Ñвуулж байгаа байдал нь дайÑагнаÑан орчин Ò¯Ò¯ÑÑÑ…
үндÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð¶ болдог тул алхам бүрÑÑ Ð½Ñмбай баримтжуулах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑйг Ñана.
- Бүх нÑÑ…ÑмжлÑлийг нухацтай авч үз—цаг үрÑÑн дÑмий зүйл
мÑÑ‚ Ñанагдах зүйлÑийг хүртÑл шалгахгүй байх шалтгаан олтлоо нухацтай авч үз.
- Шалгалтыг нууц байлга. Ярилцлагад орÑон хүмүүÑÑ‚ буÑад хамаагүй хүнд Ñрихгүй байхыг
анхааруул. Ð¥ÑÑ€Ñв шаардлагатай бол
Ñахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ñ‡ болохыг Ñануул.
- МÑдÑÑллийг үзÑÑ… ÑрхтÑй хүний тоог Ñ…Ñзгаарла. “МÑдÑÑ… Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй†гÑÑÑн үндÑÑлÑлийг хатуу
баримталж мÑдÑÑл.
- ÐÑуулт тавихдаа мÑдÑÑллийг шаардлагагүй бол задруулах
Ñ…ÑÑ€Ñггүй. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ, “Та Пол Жоанд хүрÑхийг
харÑан уу?†гÑж аÑуухын оронд “Ðжил дÑÑÑ€ Жоаныг Ñ…Ñн нÑгÑн Ñвгүй байдалд оруулан
хүрч байхыг харÑан уу?†гÑж аÑуу.
Шалгалтын зорилго нь цуурхал тараахад Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ñ€Ð¸Ð¼Ñ‚ цуглуулахад оршиж байгааг
Ñана.
- Ð¥ÑÑ€Ñв нÑгÑÑÑ Ð¾Ð»Ð¾Ð½ гомдол байгаа бол Ñ‚ÑƒÑ Ñ‚ÑƒÑад нь авч үз.
- ÐÑÑ€ төр гутааÑан Ñ…Ð°Ñ€Ð¸ÑƒÑ†Ð»Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ð·Ð°Ð¹Ð»Ñхийхийн тулд тухайн
нөхцөл байдлын баримт буюу үр дүнг жишÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð½ ÑÑвÑл Ñургалтын Ñ…ÑÑ€ÑгÑÑл болгон
буÑдад бүү мÑдÑÑл.
Гомдол гаргагчтай Ñрилцлага хийх (Ðжилтан анх гомдлоо мÑдÑгдÑÑ…Ñд хийж болно):
- ДÑлгÑÑ€Ñнгүй мÑдÑÑлÑл ав.
- Ó¨Ó©Ñ€ нÑг ажилтантай урьд нь ийм ааш авир гаргаж байÑан
тохиолдол байгаа ÑÑÑхийг олж мÑд.
- Уг үйлдÑл гарÑан нөхцөл байдлыг олж мÑд. Хаана? Ð¥ÑзÑÑ?
- Уг үйлдлийн гомдол гаргагчид үзүүлÑÑн нөлөөг
тодорхойл. Санхүүгийн буюу Ñанхүүгийн
Ð±ÑƒÑ Ð½Ó©Ð»Ó©Ó©, ÑÑвÑл ÑÑтгÑлзүйн нөлөө үзүүлÑÑн Ò¯Ò¯?
- Ð¥ÑÑ€Ñг Ñвдал, түүний гомдол гаргагчид үзүүлÑÑн нөлөө,
гомдол гаргагчийн мÑдÑгдÑÑн хугацааны хоорондох уÑлдаа холбоог тодорхойл.
- ДÑлгÑÑ€Ñнгүй он цагийн
тоолол бÑлд.
- Гомдол гаргахад хүргÑÑÑн
тодорхой үйл Ñвдал, тухайлбал тушаал дÑвшүүлÑÑ…, цалин хөлÑ, шилжүүлÑÑ…ÑÑÑ
татгалзÑан тохиолдол байгаа ÑÑÑхийг шинжил.
- Гомдол гаргагчийн талааÑ
шалтгаалÑан зүйл байгаа ÑÑÑхийг тодорхойл.
- Гомдол гаргагч юу Ñ…Ò¯ÑÑж
байгааг олж мÑд.
- Гомдол гаргагчид нÑÑ…ÑмжлÑл
гаргах нь ноцтой аÑуудал гÑдгийг тайлбарлаж, Ñмар нÑгÑн дүгнÑлтÑнд хүрÑÑ…ÑÑÑ Ó©Ð¼Ð½Ó©
бүрÑн шалгалт Ñвуулах бөгөөд түүнийг гомдол гаргаÑны төлөө хариу арга Ñ…ÑмжÑÑ
авахгүй гÑдгийг тайлбарла.
- Хариуцагч ажилтны зан чанар, ажлын
гүйцÑтгÑл, гÑÑ€ бүлийн амьдралын талаар Ñмар нÑгÑн мÑдÑгдÑл бүү хий.
Хариуцагчтай Ñрилцлага хийх:
- Ð¥Ð°Ñ€Ð¸ÑƒÑ†Ð°Ð³Ñ‡Ð°Ð°Ñ Ð¼ÑдÑгдÑл ав.
- Хариуцагчийн гомдол гаргагчтай тогтооÑон
харилцааг тодорхойл.
- Талуудын хооронд урьд өмнө
тохиролцÑон харилцаа байÑан уу? ТÑд бие биенийгÑÑ Ñ…ÑÑ€
удаан мÑдÑÑ… вÑ? Хамт нийлж байÑан уу?
- Ð¥ÑÑ€Ñв уг хүн дарга бол, тухайн хүний албан тушаалыг
зааж, ажлын байрны тодорхойлолтыг нь авч, өдөж хоргооÑон гÑж буруутгаж байгаа
цаг хугацаанд Ñмар үүрÑг хариуцлагатай байÑныг тодорхойл.
- Хариуцагч буÑад ажилтан буюу гомдол гаргагчийн ажлыг
чиглүүлÑÑ… буюу хариуцдаг байÑан ÑÑÑхийг тодорхойл. Мөн буÑдад нөлөөлөх ажил
ÑрхлÑлтийн талаар зөвлөмж гаргах ÑрхтÑй байÑан ÑÑÑÑ…, буÑдын бүртгÑлийг хадгалж,
хөтлөх үүрÑгтÑй байÑан уу.
- Хариуцагч Ñ…Ñргийг нÑцаана. Хариу үйлдлийг ажигла. Гайхах, уурлах буюу үл итгÑÑ… байдал байна уу үгүй
ÑŽÒ¯ гÑдгийг ажигла. БуруутгаÑан
мÑдÑгдлийг дÑлгÑÑ€Ñнгүй тодорхойлж, хоёр талын мÑдүүлгийн хооронд зөрж байгаа зүйлийг
Ñ‚ÑмдÑглÑ. Ð¥ÑÑ€Ñв хариуцагч мÑдÑгдлийг
нÑцаавал, гомдол гаргахад хүргÑÑÑн түүх, шалтгаан, учрыг тодорхойлохын тулд
хариуцагчтай цааш Ñрилц.
ГÑрчтÑй Ñрилцлага хийх:
- Гомдол гаргагчийн мÑдÑгдлийг дÑмжих буюу нÑцаах гÑрчүүдÑÑÑ
мÑдүүлÑг ав. ГÑрчүүд хариу арга
Ñ…ÑмжÑÑнÑÑÑ Ð°Ð¹ÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð¶ ирÑхдÑÑ Ð´ÑƒÑ€Ð³Ò¯Ð¹ байдгийг Ñана.
- Бүх гÑрчүүдÑд Ñ‚Ñдний хамтын ажиллагаа чухал, Ñ‚Ñдний мÑдүүлÑг
нууц байна, гÑрчийн мÑдүүлÑг өгÑний төлөө хариу арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…Ð³Ò¯Ð¹ гÑдгийг
батал.
Гомдлыг шийдвÑрлÑÑ…:
- Тохиромжтой бол гарÑан Ñ…ÑÑ€Ñг Ñвдлын төлөө уучлал гуй.
- Үйлдлийг заÑахаар ажиллах үедÑÑ, нÑÑ…ÑмжлÑгчÑÑÑ Ð¾Ð½Ñ†Ð³Ò¯Ð¹
цагт онцгүй газар ажиллахыг ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð°Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð·Ð°Ð¹Ð»Ñхий. Ð¥ÑÑ€Ñв та гомдол гаргагчийг шилжүүлÑхийг Ñанал
болговол, гомдол гаргагчийн зөвшөөрлийг авахыг хичÑÑ. Мөн шилжиж очих албан
тушаал нь гомдол гаргагчийн урьдын албан тушаалтай нÑлÑÑн ижил төÑÑ‚Ñй байх
Ñ‘Ñтой. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ гомдол гаргагч Ñлгаварлан
гадуурхалт буюу өдөлт хоргоолтыг мÑдÑгдÑÑнÑÑÑ€ хууль буÑаар шийтгүүлÑхгүй байхад
туÑална.
- Өдөж хоргоогчид Ñахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…Ð´Ð°Ð° үйлдлийн хүнд
хөнгөн, давтамж, нөлөөг харгалзан үз. Сахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑний Ñ…Ñд Ñ…ÑдÑн хувилбар байдаг. Үүнд:
— амаар буюу бичгÑÑÑ€
Ñануулга өгөх
— донгодох
— Ð°Ð¶Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ‚Ò¯Ñ€ халах
— туршилтын хугацаа
— шилжүүлÑÑ…
— тушаал бууруулах
— Ð°Ð¶Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ð»Ð°Ñ…
- Хариуцагчид Ñахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…Ð´Ð°Ð°, ажлааÑ
Ñ…Ð°Ð»Ð°Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð±ÑƒÑад Ñахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…Ð´Ð°Ð° ирÑÑдүйд дахин давтан ийм үйлдÑл
гаргавал шууд хална гÑдгийг Ñануулах Ñ‘Ñтой. Ð¥ÑÑ€Ñв Ñахилгын арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ð°Ð³Ò¯Ð¹ бол учир шалтгааныг баримтжуул.
- Тохиромжтой бол ÑекÑийн өдөлт хоргоолтын ÑÑтгÑл заÑлын
ÑмчилгÑÑ, Ñургалт Ñвуул. Бодлогоо дахин
мÑдÑгдÑÑ… боломжийг ашигла.
- Шалгалт, авÑан Ñахилгын болон заÑах арга Ñ…ÑмжÑÑг нÑмбай
бөгөөд бүрÑн баримтжуул.
- Компанийн арга Ñ…ÑмжÑÑний тааар талуудад мÑдÑгдÑхийн
тулд шалгалтын дараах Ñрилцлага хий.