- 2009 / 06 / 05
Соёлын тухай Ñонирхолтой нийтлÑл (L1)
Ðдийн заÑгийн хөгжил амин чухал ч Ñоёлыг мартаж болмооргүй. Уламжлалт Ñоёлын дÑвÑгÑÑ€ дÑÑÑ€ хөгжлийг үндÑÑлүүлж чадаагүй бол тухайн орны Ñдийн заÑгийн хөгжил ч урагшлахгүй болохыг ÑоциалиÑÑ‚ Монголын туршлага Ñ…ÑлнÑ. Өнөөдөр хөгжил цаанааÑаа заÑаÑан туÑгай Ñоёл, иргÑншлийн дÑвÑгÑÑ€ дÑÑÑ€ биш харин уламжлалт Ñоёлын онцлогоо зөв ухаарÑан аль ч оронд цÑцÑглÑÑ… нь илхÑн. 1988 онд Unecko-ын Ерөнхий Захирал Федерико Мажер Соёлын Хөгжлийн ДÑлхийн 10 жил ( World Decade for Cultural Development) хөтөлбөрийн нÑÑлтÑн дÑÑр…
Ямар ч Ñдийн заÑгийн хөгжил, ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€, Ñдийн заÑгийн хандлага байлаа ч аливаа нийгÑмд, Ñоёлыг Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ð»Ó©Ó©Ñ Ñалгаж болохгүй гÑдгийг Ñүүлийн хорин жилийн туршлага харууллаа…Ðдийн заÑгийн хөгжлийг өөрийн Ñоёлын хүрÑÑнд зохицуулалгүй дÑÑдÑлÑÑн орны Ñдийн заÑаг, Ñоёлын Ñ‚ÑнцвÑргүй байдал нь бүтÑÑлч чадавхид нь муугаар нөлөөлжÑÑ. ЖинхÑÐ½Ñ Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ð»Ð¸Ð¹Ð½ үндÑÑ Ð±Ð¾Ð» хүний нөөц, материаллаг баÑлагыг дÑÑд зÑргÑÑÑ€ ашиглахад оршино. ТиймÑÑÑ Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ð»Ð¸Ð¹Ð½ зорилго, түлхÑц, ÑрхÑмлÑÑ… зүйлÑ, ÑцÑийн анализ нь ÑÐ¾Ñ‘Ð»Ð¾Ð¾Ñ Ð¾Ð»Ð´Ð¾Ñ… Ñ‘Ñтой, гÑж Ñ…ÑлжÑÑ. (1)
70-д жил уламжлал, үндÑÑтний онцлогоо үгүйÑгÑж, ороÑын томдÑон бакал өмÑөн холхиулахдаа Монгол ÑƒÐ»Ñ Ñ‡ гÑÑÑн ''үндÑÑÑ‚Ñй'' хөгжлийг Ñуурилуулж чадаагүй гÑдÑг нь Ñүүлийн 15 жилийн Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ð³Ð´Ð»Ð°Ð°. 90-д онд ОроÑууд ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð»Ð¾Ð¾Ñ Ñвахдаа зөвхөн танкаа ачаад, Ð¾Ñ€Ð¾Ñ Ð´ÑлгүүрÑÑ Ñ…Ð°Ð°Ð³Ð°Ð°Ð´, мÑргÑжилтÑнгүүдÑÑ Ñ‚ÑƒÑƒÐ³Ð°Ð°Ð´ гарÑангүй. ТÑд Ð±Ð°Ñ Ð¼ÑдлÑгÑÑ, Ñоёлоо аваад харьцгаажÑÑ. Монголд үлдÑÑн өв нь гÑвÑл хагаÑ, Ñ…ÑƒÐ³Ð°Ñ Ð°Ð¶Ð¸Ð»Ð»Ð°Ð´Ð°Ð³ нүÑÑÑ€ үйлдвÑрүүд, Ó©Ñ€ шир, ОроÑууд байхад өнгөтÑй, ОроÑууд байхгүй болохоор царай алдан, нурмаг болон хувирдаг олон байшин байгууламж, ÑзгүйÑÑн цÑргийн хуарангууд юм. Мөн Ñ…Ñнийг дуурайхаа мÑдÑхгүй ''хувалц ÑÑтгÑхүй''.
Ðдний хажууд бараг анзаардаггүй Ð±Ð°Ñ Ð½Ñг өв бий. ÐÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð» мÑдлÑгÑÑ ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð»Ð´Ð¾Ð¾ Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж чадаагүй, Ñ…ÑрхÑн Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… замаа ч олоогүй манай зарим их, дÑÑд Ñургууль төгÑөгчид. МÑргÑжилтÑй боловÑон хүчингүүд мÑргÑжлÑÑÑ€ÑÑ Ð°Ð¶Ð¸Ð»Ð»Ð°Ð´Ð°Ð³Ð³Ò¯Ð¹ нь олон шалтгаантай. Бидний бага дуугардаг нÑг шалтгаан бол Монгол ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ð½Ñ†Ð»Ð¾Ð³, түүх Ñоёлын уламжлалаа хайхралгүй боловÑон хүчнÑÑ Ð±ÑлдÑÑн Ñвдал юм. Өнөөдөр мÑдлÑгÑÑ ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð»Ñ‹Ð½ Ñ…Ó©Ñ€Ñөн дÑÑÑ€ Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж чадаагүй олон дÑÑд мÑргÑжилтÑнгүүд бий.
Ер нь, харийн Ñоёл, ондоо Ñоёлын Ñ…Ó©Ñ€Ñөн дÑÑÑ€ үндÑÑлÑÑÑн мÑдлÑг, Ñуртал ухагдахуун ганцхан шуурганаар ховхороод талийж одоход бид юутай үлдÑÑн нь тун Ñонин. Ð£Ð»Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ нь Ñдуу, хийх зүйл их атал мÑргÑжиж боловÑорÑон иргÑд нь мÑргÑжлÑÑÑ€ÑÑ Ð°Ð¶Ð¸Ð»Ð»Ð°Ñ…Ð³Ò¯Ð¹ байна гÑдÑг их ÑÑдрÑÑÑ‚Ñй бодууштай аÑуудал билÑÑ. Бодлогогүй боловÑон хүчин бÑлдÑж, хооÑон дипломыг Ñ…ÑÑ‚ дÑÑдÑлÑнÑÑÑ Ñ†Ð°Ð³Ð°Ð°Ð½ гартай дарга нарын армийг бид өргөжүүлжÑÑ. Монголд одоо Ñ…ÑÑл хахууль газар авч байгаа нь үүнтÑй ч холбоотой. Гадаад, дотоодын их дÑÑд Ñургууль төгÑөгчид хөдөө гандаж, гадаа харлахааÑаа илүү конторт Ñууж дарга болох мөрөөдөлтÑй болдог. Чухам ийм ÑÑтгÑхүйтÑй, албан тушаалын ангуучдын Ð´ÑƒÐ½Ð´Ð°Ð°Ñ Ð» мÑргÑжÑÑн хахууль авагч нар мÑндÑлдÑг. ÐцÑийн бүлÑгт Ñдний амьдрах ганц арга нь Ñван ÑвÑаар хахууль болж хувирдаг аж.
ИймÑÑÑ Ó©Ð½Ó©Ó© үеийхÑнд 21 Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ олÑон мÑдлÑгÑÑ Ð±Ð¾Ð´Ð¸Ñ‚ ахуйтайгаа зохицуулан төлжүүлÑÑ…, үндÑÑÑ‚Ñй хөгжлийг бий болгохыг бодолцох Ñ…ÑÑ€Ñг гарах нь ÑÑ. ГÑхдÑÑ Ð°Ð»Ð¸Ð²Ð°Ð° ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ð¼ÑдлÑгийг Ñ…ÑÑ‚ дампууруулан ''монголчлох'' гÑж зүтгÑдÑг Ñ‚ÑƒÐ¹Ð»ÑˆÐ¸Ñ€Ð»Ð°Ð°Ñ Ð±Ð°Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð¾Ð¼Ð¶Ð»Ð¾Ñ… чухал. Уламжлалт Ñоёлын дÑвÑгÑÑ€ дÑÑÑ€ хөгжихөөÑÓ©Ó© өмнө аль Ñоёлын харьÑанд, иргÑншлийн хүрÑÑнд орох уу гÑдгÑÑ Ñ‡ мөн нÑг мөр болгоё. XXI зуунд хүн төрөлхтөн Ñмар нÑг үзÑл Ñуртал, Ñдийн заÑгийн нөлөөгөөр биш харин Ñоёлоороо хуваагдана. ИргÑншлийн харшилдаан дÑлхий ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ амьдралын гол аÑуудал болно гÑдгийг 1993 онд Ханигтон гÑдÑг ÑрдÑмтÑн бичжÑÑ.(2)
Соёлын харьÑалалаа Ñонгохдоо бид баÑн ашигтай талыг гÑлгүй, туулж ирÑÑн түүх, уламжлалаа харж, урьдах алдаагаа давталгүй, Ñонголтоо хийх нь онох болов уу? Ð¥ÑдийгÑÑÑ€ бид 70, 80-д жил тархиа угаалгаÑан ч хамаг үнÑÑ€ÑÑ Ð°Ð»Ð´Ð°Ð°Ð³Ò¯Ð¹. Уламжлалт Ñоёлын дÑвÑгÑÑ€ дÑÑÑ€ жинхÑÐ½Ñ Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ð¸Ð» цÑцÑглÑÐ½Ñ Ð³ÑдÑг нь ердөө л ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ñ‹Ñ…Ð¾Ð¾ онцлогыг олж харахыг Ñ…ÑлÑÑн Ñ…ÑÑ€Ñг. Хөгжилд хүний хөгжил чухал. Хүний чадавхийг дÑÑд зÑргÑÑÑ€ шавхаж чадÑан нөхцөлд л хүний хөгжлийг хурдаÑгаж чадна. Хүний хөгжлөө хурдаÑгахад ÑÑтгÑлгÑÑний загвар, дотоод төрхөд ( mentality) нь тохирÑон арга зам Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. ИймÑÑÑ Ñ‡ хөгжлийн зорилго, түлхÑц нь ÑÐ¾Ñ‘Ð»Ð¾Ð¾Ñ Ð¾Ð»Ð´Ð¾Ñ… Ñ‘Ñтой гÑÑÑн байх.
Монголчууд Ð³Ð°Ð´Ð½Ð°Ð°Ñ Ð°Ð²Ñ‡Ð¸Ñ€Ñан хөгжлийн хувилбараа Ñмар ч шалгалтгүй Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… гÑÑд дайрдаг. Харин өнөөдөр жаахан азнаж ÑхлÑÑд өөрийнхөө онцлогыг харж байж хөгжих төÑөөгөө гаргах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй болжÑÑ. Ð¥ÑмжÑÑгÑÑ Ð¼ÑдÑÑд хувцаÑаа Ñонгох цаг ирÑÑн юм биш Ò¯Ò¯? Ðзийн бар болно гÑж Ñ…ÑÑÑг шуугиÑан. Ðмын билгÑÑÑ Ð°ÑˆÐ´Ñ‹Ð½ билÑг гÑдÑг ч Монгол Ñ…ÑзÑÑ Ñ‡ Ðзийн бар болохгүй л болов уу? Яагаад гÑвÑл бидний түүхÑн замнал Ñ‚ÑднийхÑÑÑ Ð°Ñар ондоо. СÑтгÑлзүй, цаг уур маань анги. ТиймÑÑÑ Ð¥Ñтадын тариачны баÑжÑан аргыг Монголын малчинд заагаад өгөхөд баÑжина гÑÑÑн баталгаагүй. Харин бид Ðзийн азрага (хурдан гÑдÑг утгаар), Ðзийн хонь (баÑн), Ðзийн Ñ‚ÑмÑÑ (өвөрмөц хөгжилтÑй), Ðзийн Ñмаа (ÑÑргÑлÑн, ноолуур), Ðзийн үмбүү (хоцрогдвол) болж болох юм шүү.
ÐөгөөтÑйгÑÑÑ€ хөгжил, Ñоёлын дÑвÑгÑÑ€ дÑÑÑ€ цÑцÑглÑдÑг болохоор хөгжихийн тулд бид өрөөлийн Ñоёлыг мөн авах уу? Монголын текник текнологи нь импортынх, Ñоёл нь импортынх бол хөгжил маань мөн Ñ…Ñнийх байх вÑ? Бид Ó©Ó©Ñ€Ñдөө Ñоёлгүй гÑж Ò¯Ò¯? ГÑÑÑн аÑуултууд тавигдах нь ойлгомжтой.
Соёлын толбо
Соёл гÑдÑг маш том ухагдахуун. Миний бие зөвхөн Монгол хүний Ñоёлын онцлох Ñ‚ÑмдÑг буюу Ñоёлын толбо (cultural identity), үндÑÑтний өвөрмөц дүр төрхийн тухай голчлон Ñрина. Соёлын толбо гÑдгÑÑÑ€ Ñнд үндÑÑтний Ñ‘Ñ Ð·Ð°Ð½ÑˆÐ¸Ð», нÑгдÑÑ… шинж (Ñ…Ñл, Ñоёл гÑÑ… мÑÑ‚), үнÑÑ‚ зүйлÑ, ÑÑтгÑлгÑÑний онцлог, хувь хүний Ð±Ð¸ÐµÑ Ð´Ð°Ð°Ñан ондоо Ñоёлын нөлөөнд амархан өртөхгүй байх чадварыг ерөнхийд нь Ñ…Ñлж байгаа юм шүү .
Хүнийг хувцаÑаар нь угтаж, ухаанаар нь үддÑг гÑж Монголчууд Ñрьдаг. Харин улÑ, үндÑÑÑ‚Ñн нÑг нÑгнÑÑ Ñоёлоор нь угтаж, ухаанаар нь үддÑг Ñайхан цаг иржÑÑ. Ямар ч ÑƒÐ»Ñ Ñоёлоороо гадагш тархаж, нÑÑ€ хүнд, нөлөө нь Ó©Ñөж байна. Өөрийн Ñоёлгүй бол буÑдын Ñоёлд ууÑаж Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ð¸Ñ…Ó©Ó©Ñ Ð·Ð°Ð¼Ð³Ò¯Ð¹ тийм дÑлхийд бид амьдарч байна. Монголд олон Ñнзын ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ñ‹ Ñоёл урÑан орж, холилдон байгаа нь үүний тод жишÑÑ. Бидний ÑÐ½Ñ Ò¯ÐµÐ´ Монгол ÑƒÐ»Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ñ‹ Ñоёл иргÑншлийн мөчир болох уу, ÑÑвÑл өөрийн өвөрмөц Ñоёлын үндÑÑÑÑ Ð´Ñлхийн “дÑвшилт†Ñоёлоор Ñ‚ÑтгÑÑ… Ò¯Ò¯ гÑдÑг амин чухал аÑуудлыг шийдÑÑ… Ñ…ÑÑ€Ñг бий. БуÑÐ´Ð°Ð°Ñ Ð±Ò¯Ñ€Ñн туÑгаарлана гÑдÑг даÑаршлалын ÑÐ½Ñ Ñринд байж болошгүй нь, мÑдÑÑж. Мөн Ñ…ÑÑ€Ñв бид өөрийн өвөрмөц Ñоёлын бат Ñуурьгүй бол аль ч ÑƒÐ»Ñ Ñ…Ò¯ÑÑÑн Ñ…ÑмжÑÑнд маань хүндлÑхгүй.
Монголыг зарим гадаадын Ñонин, ÑÑтгүүлд Ð¥Ñтадын Монгол, ОроÑын Монгол Ñ…ÑмÑÑн нÑрлÑдÑг нь биднийг зөвхөн буурай Ñдийн заÑагтай ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñ‚ÑгÑÑн Ñ…ÑÑ€Ñг биш харин өөрийн Ñоёлын тод толбогүй ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñ‚ÑгÑж Ñ…Ñлж байгаа Ñ…ÑргÑÑ. ИнгÑж биднийг мÑÑ€ ÑÑÑ€ Ñ…ÑлдÑг нь, Ñах аргагүй өнөөдөр Монголын тодотгох Ñоёлын онцлог бүдÑг, хоёр хөршийнхөө Ñоёлын нөлөөнд дарагдаж Ñвдагын тод жишÑÑ. Бид Монголоо Ð¥Ñтадын, ОроÑын гÑж Ñ…ÑлүүлÑÑ… дургүй. ТÑгÑÑн атлаа ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ñ‹ туÑгаар тогтнол, иргÑншлийг бататгаж өгдөг Ñоёлын толбоо тодотгох талаар төдийлөн Ñанаа зовохгүй байгаа нь ойлгомжгүй. Монголчууд өнөөдөр аль таалагдÑан Ñоёлдоо татагдан хувалц, Ð±Ó©Ó©Ñ Ð¼ÑÑ‚ буÑдын юмаар амиа зогоож байгаа нь харамÑмаар.
Ð¥ÑÑ€Ñв Ñоёлын хувалц гÑж Ñ…ÑлдÑг бол өнөөгийн биднийг Ñах аргагүй Ñ…ÑлнÑ. ÂЕр нь Ñоёлынхоо өвийг бид хадгалах Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ илүү анхаараад, цÑцÑглүүлÑÑ…, Ñоёолуулах гÑдÑг утгыг нь гÑÑчихжÑÑ. Уул нь англи Ñ…Ñлний culture гÑдÑг үг латин Ñ…Ñлний colere’, ‘culturare’ гÑдÑг үгÑÑÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð¹ ба ÑÐ½Ñ Ð½ÑŒ Ñоёолуулах, төлжүүлÑÑ…, газар хагалах гÑÑÑн утгатай аж. ÐÐ½Ñ ÑƒÑ‚Ð³Ð°Ð°Ñ€Ð°Ð° Ñоёлыг хадгалах биш харин Ñоёолуулж байж л жинхÑÐ½Ñ Ð¼Ó©Ð½ чанараар нь авч Ñвна. Харин бид уламжлалт Ñоёлоо хадгалж байна гÑÑд авдранд хийчихÑÑд, буÑдын Ñоёлыг өдөр тутам Ñ…ÑÑ€ÑглÑдÑг. ХаÑа л нÑг гоёж гоодохдоо гаргадаг гоёлын дÑÑл шиг Ñоёлтой байх нь бидний ÑÑтгÑлгÑÑг улам л Ñдууруулна. ИймÑÑÑ Ð¾Ð´Ð¾Ð¾ хийÑвÑÑ€ÑÑÑ€ дÑÑдÑлдÑг Ñоёлоо газардуулж, XXI зууны төвшинд Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑний Ñоёл болгох шаардлага гарÑан. Монгол хүнд өнөөдөр уламжлал дÑÑÑ€ÑÑ ÑуурилÑан Ñ‘Ñ Ð·Ò¯Ð¹ (ethics), зан заншлаа өдөр тутам мөрдөх чадвар дутагдаж байна.
Ðнглийн Монголчууд
Их Британийн Монголчуудыг харахад Ñоёлын толбоо тодотгох нь үнÑÑ…ÑÑÑ€ чухал мÑÑ‚ Ñанагдана. Өөрийн өвөрмөц өнгөтÑй, хариу барих зүйлтÑй байж л бид буÑадтай ижил төвшинд харилцах ÑрхтÑй болно.ҮндÑÑÑ‚Ñн бүр өвөрмөц өнгөө тодотгон өрөөлтÑй ÑвтÑй амьдрах бүрÑн боломж бий. Ðнийг олон шашин, Ñоёл зÑÑ€ÑгцÑÑн Ðнглийн нийгÑмд амьдарч, Ñурж, ажиллаж байгаа Монголчууд мÑдÑрдÑг. Лалын шашинтанаар банканд үйлчлүүлÑн, хинду жолоочтой bus-нд Ñууж, католик багшаар ном заалган, Буддын шашинт англи хүнтÑй pub-нд тааралдан алхам тутамдаа бид Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ó©Ñ€ шашны, Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ó©Ñ€ үнÑÑ‚ зүйлÑÑ‚Ñй хүмүүÑÑ‚Ñй харилцдаг. Бараг нÑг Ð³ÑƒÐ´Ð°Ð¼Ð¶Ð½Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð°Ð´, нÑг булан тойроход л шал анги Ñоёлын хүрÑÑнд орчихÑон мÑÑ‚ Ñанагдах тийм л нийгÑмд бидний цөөхөн Монголчууд цуглажÑÑ.
МÑдÑÑж, Ñнд мөн жинхÑÐ½Ñ ''англи амин ÑүнÑийг'' анзаарахгүй байхын аргагүй. ÐÐ½Ñ Ò¯Ð½Ð´ÑÑÑ‚Ñн дÑлхийн том гүрний нÑг болж үнÑÑ‚ зүйлÑÑÑ Ð±ÑƒÑдаар хүлÑÑн зөвшөөрүүлж, төрөлх Ñ…ÑлÑÑ Ð´Ñлхийн голлох Ñ…Ñл болгон, Ñ…Ñн бүхÑнд үүд хаалгаа нÑÑÑÑн ч үндÑÑтний ул ÑÑтгÑлгÑÑ, түүхийн гинжин Ñ…ÑлхÑÑ, ХриÑтийн шашны өв уламжлалаа (Christian heritage) алдаагүй гÑдÑг нь Ñайн анзаарÑан Ñ…Ñнд ч гÑÑÑн тод мÑдрÑгдÑнÑ. Чухам арал дÑÑрх ÑÐ½Ñ Ð±Ñцхан ÑƒÐ»Ñ Ð´Ñлхий том Ñоёл иргÑншлийн өлгий болж чадÑан нь түүхийн гинжин Ñ…Ð¾Ð»Ð±Ð¾Ð¾Ñ Ñ‚Ð°Ñраагүйд болов уу. УтаÑны бүхÑÑг, үйлчилгÑÑний такÑи, ÑÑвÑл бүр хаалганы жижÑгхÑн Ð±Ð°Ñ€Ð¸ÑƒÐ»Ð°Ð°Ñ Ñ‡ үүний жишÑÑг татаж болно. Уламжлал, түүхийн гинжин холбоогоо алдаагүй ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñ‡ мөн Ðнгли ÑƒÐ»Ñ Ò¯Ò¯Ð´ хаалгаа олон үндÑÑтний цагаачдад итгÑлтÑйгÑÑÑ€ нÑÑÑÑн байх.
Харин өнөөгийн Монголчууд бидÑнд ул ÑÑтгÑлгÑÑ, түүхийн таÑраагүй үргÑлжилÑÑн мÑдрÑмж бүдÑг. ÐÑгий гÑÑ€ÑÑÑÑÑ Ð´Ð°Ð²Ñ…Ð°Ñ€ байшинд Ñуухдаа түүх, хөгжлийн гинжин холбоогоо бид гÑÑÑÑн мÑÑ‚ Ñанагддаг. Олон Ñоёл, шашны огтолцоон дунд Монгол хүний Ñоёлын онцлог тод харагдаггүй. БидÑнд Ñоёлын нÑгтгÑÑ… шинж тун хомÑ. Ийм ч болохоор Монгол хүн бороон дуÑал далайд унах адил олон Ñоёл, шашин зÑÑ€ÑгцÑÑн ÑÐ½Ñ Ð½Ð¸Ð¹Ð³Ñмд замхаран алга болохдоо тун амархан мÑÑ‚. Монголчууд аливаад амархан даÑаж зохицох чадвартай нь Ñайшаалтай ч, нөгөөтÑйгөөр бидÑнд амьд Ñоёлын нÑгтгÑÑ… шинж бараг байхгүй нь харамÑмаар. ТүүхÑÑ Ð¼ÑдÑхгүй бол ойд төөрÑөн Ñармагчин шиг гÑдÑг, Ñ‚ÑгвÑл Ñоёлын толбогүй бол Ñалан баавгай шиг гÑÑ…Ñд алдахгүй байх. Яагаад гÑвÑл Ñоёлын толбо гÑдÑг маань ул ÑÑтгÑлгÑÑ, түүх, хөгжлийн гинжин холбоог хамгаалдаг дархалаа мөн.
Шашин
Монголын Ñоёлын толбын тухай Ñрихад шашныг дурдахгүй өнгөрөх аргагүй. Соёлын нÑгтгÑÑ… чанар Ñул байгаа нь уламжлалт шашнааÑаа бид хөндийрÑөнтÑй холбоотой. Ðнгли улÑад хаа ч ÑвÑан хамгийн түрүүнд аÑуудаг зүйлийн нÑг бол шашин. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ шашнаар Ñлгаварлах гÑж байгаа биш, харин шашин бол хүний Ñуурь тодотгол гÑдгийг хүлÑÑн зөвшөөрÑөн болохоор Ñ‚ÑÑ€ÑÑ. Чухам шашныг ойлгоÑноор хүн буÑадтай ÑвтÑй найртай амьдарч, өнөөгийн дÑлхийн бүрÑн Ñрхт гишүүн болж чадах билÑÑ. Ямар ч үндÑÑтний ÑÑтгÑлгÑÑ, Ñоёлын толбо, далд ухамÑарт нь шингÑÑÑн зан үйл, Ñ‘Ñ Ð·Ò¯Ð¹, үнÑÑ‚ Ð·Ò¯Ð¹Ð»Ñ Ð½ÑŒ бүгд л уламжлалт шашин, түүхтÑй нь нÑгт холбоотой.
Харин 70-д жил шашин хар тамхи гÑÑÑн үзÑл Ñурталаар хүмүүжиж ирÑÑн бид шашинд хандах хандлагаа өөрчилж чадахгүй Ñвна. 1990 оны ÐрдчилÑан ХувьÑгалын дараа Монголчууд Ñоёл, шашнаа ÑÑргÑÑн, алдагдÑан дүр төрхөө олох нь гÑж гадаад, дотоодын олон Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ñ‚Ð°Ð°Ð¼Ð°Ð³Ð»Ð°Ð¶ байÑан. Ð¥ÑдийгÑÑÑ€ Буддын шашин ÑÑргÑж Ñүм хийд олон байгуулагдÑан ч өнөөгийн Ó©Ð½Ð´Ó©Ñ€Ð»Ó©Ð³Ó©Ó©Ñ ÑргÑÑд харахад Монгол Ñоёлын толбо тодрох нь бүү Ñ…Ñл харин ч ондоо олон Ñнзын Ñоёл, иргÑншлийн давалгаанд өртөн улам л Ó©Ó©Ñ€Ñдийгөө гÑÑн, буÑдын үнÑÑ‚ зүйлÑ, зан үйлийг Ñмар ч дархалаа, хамгаалтгүй авч байна.
ӨнгөрÑөн 15-н жилийн турш бид Ñоёлын онцлогоо ÑÑргÑÑж чадаагүй нь гурван шалтгаантай.
1-рт, бид Ñдуу байна. Ðдийн заÑаг Ñдуу ÑƒÐ»Ñ Ð¼Ð°Ñ€Ð³Ð°Ð°ÑˆÐ¸Ð¹Ð½Ñ…Ð°Ð° хоолыг л Ð±Ð¾Ð´Ð¾Ñ…Ð¾Ð¾Ñ Ñоёл, тархины туÑгаар тогнолын талаар бодох зав алга.
2-рт, 70 жил хөрөгчинд хадгалагдÑан хөлдÑөн мах шиг Монголын Буддизм цаг үетÑйгÑÑ Ð·Ð¾Ñ…Ð¸Ñ†Ð¾Ñ… аргаа олохгүй байна.
3-рт, ÑˆÐ°ÑˆÐ½Ð°Ð°Ñ Ñ…Ó©Ð½Ð´Ð¸Ð¹ Ó©ÑÑөн ÑоциалиÑÑ‚ хүмүүжилтÑнгүүд шашинг хар тамхи гÑÑÑн үзлÑÑÑ Ñалаагүй Ñвна.
ТиймÑÑÑ Ñ‡ шашин үнÑÑ…ÑÑÑ€ хар тамхи, хөгжлийн Ñадаа мөн Ò¯Ò¯? ГÑÑÑн аÑуултанд хариулах учиртай. Ð¥ÑÑ€Ñв өнөөдөр Их Британи нийгмийг ажиглавал шашин мөхөөгүй харин нийгмийн амьдралын Ñалшгүй Ñ…ÑÑÑг болжÑÑ. Төрөл бүрийн шашин дÑлгÑрч, шашинд хандах хандлага ч өөрчлөгдөÑөн байна. Шашин хүчтÑй байгааг ÑаÑхан өнгөрÑөн Ромын католик Ñүмийн Ñ‚Ñргүүн John Paul 2-н оршуулганд 200 орны ерөнхийлөгч, ерөнхий Ñайд, хатан хаад нар биечлÑн ирÑÑн нь ÑŽÑƒÐ½Ð°Ð°Ñ Ñ‡ илүү харуулна. Мөн жил гаруй өмнө Далай Лам Их Британид айлчилж Ñургааль айлдÑаныг та бүгд мÑдÑж байгаа. ÐÐ½Ñ Ð±Ò¯Ð³Ð´ шашин хар тамхи гÑдÑг МаркÑÐ°Ð°Ñ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð¹ монгол үзÑлтÑй таарч нийцÑхгүй байна.
Хүн төрөлхтөний хөгжил, ÑÒ¯ÑÑг бишрÑл, ÑˆÐ°ÑˆÐ½Ð°Ð°Ñ Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð´ оршихгүй нь бодит Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ð³Ð´Ð°Ð½Ð°. Дундад зуунд шашин зарим талаар нийгмийн хөгжилд Ñаад болÑон нь үнÑн. Харин одоо шашин хөгжилд Ñаад болохооÑоо илүү гажÑан үед нь залруулах үүрÑгтÑй болжÑÑ. Ер нь дÑлхий нийтÑд болж байгаа үйл Ñвдал, ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ñ…Ð°Ð´ Ñ…ÑÑ‚ туйлшран үндÑÑрхÑг үзÑлтÑй холилдÑон, Ñохор ÑÒ¯ÑÑг хөгжилд Ñадаа Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ñ…Ð¾Ð¾Ñ Ñрүүл ÑÒ¯ÑÑг, мÑдлÑг дÑÑÑ€ тулгуурлаÑан шашин хөгжилд Ñадаа болохгүйг батална. Ийм ч ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð±Ð¸Ð´ уламжлалт шашнаа Ñудалж, ÑÒ¯ÑгÑÑ Ñрүүлжүүлж Ñоёлт хүн төрөлхтөний ÑгнÑÑнд орох шаардлагатай. Буддын шашныг зөвөөр ойлговол хөгжилдөө ч ашиглах боломжтой юм шиг.
Буддизмыг ашиглаÑ
Бид өнөөдөр их азтай үед Баруунд иржÑÑ. Ð¥ÑдийгÑÑÑ€ Монгол хүн тодотгох Ñоёлын Ñ…Ñмралд орÑон ч Монголын уламжлалт шашин мөхөж алга болÑонгүй. Харин ч бүр хөгжингүй Баруунд хөл тавин цÑцÑглÑж байна. 8-Ñ€ зуунд анх Буддизмийг Төвдөд дÑлгÑрүүлÑÑн БадмаÑамбава
( Guru Padma Sambhava)
Төмөр шувуу ниÑÑж
Дугуйтай морь давхихад
Төвдийн ард түмÑн
ДÑлхийгÑÑÑ€ таран Дарма (Буддизм)
Улаан арьÑтаны нутагт очно
Ñ…ÑмÑÑÑÑн нь үнÑÑ…ÑÑÑ€ биелж байна Ñ…ÑмÑÑн ÑрдÑмтÑн мÑргÑд Ñ‚ÑмдÑглÑжÑÑ. Барууны түүхч Ðрнольд ТоÑнбий Буддизм Баруунд ирÑÑн нь ХХ зууны хамгийн том үйл Ñвдал байж магадгүй гÑжÑÑ. ТÑÑ€ÑÑÑ€ мөн XXI зууны хамгийн том үйл Ñвдлын нÑг бол Буддизм, Баруун хоёрын учрал гÑж дүгнÑÑÑн байна. Буддизм баруунд маш нарийн ÑÑтгÑл Ñудлал, бÑÑалгалын текникүүд, гүнзгий метафизик, дÑлхий даÑараа Ñайшаадаг Ñ‘Ñ Ð·Ò¯Ð¹Ð½ зарчмуудыг авчираж байгаа бол Баруун хариуд нь шинжлÑÑ… ухаан, текнологи, ардчилалын үнÑÑ‚ зүйлÑ, хувь хүний Ñрх чөлөө зÑргийг авчирч байна Ñ…ÑмÑÑн нÑгÑн ном дÑÑÑ€ бичÑÑн бий.(3)
Ð¥ÑÑ€Ñв бид цагийн аÑÑыг мÑдрÑн ÑүйхÑÑÑ‚Ñй хөдөлвөл ÑндÑÑÑ Ð¸Ñ… хожиж болох мÑÑ‚. Юуны түрүүнд гадаад имижÑндÑÑ Ð‘ÑƒÐ´Ð´Ð¸Ð·Ð¼Ñ‹Ð³ ашиглаÑ. Монгол бол БуддиÑÑ‚ орон, иргÑд нь номхон дөлгөөн гÑÑд л хүний ÑÑтгÑлийг татахаар ÑерÑг талааÑаа буÑдад Ó©Ó©Ñ€Ñдийгөө харуульÑ. Монголчууд л Буддизм гÑÑ…ÑÑÑ€ Ð±Ó©Ó©Ñ Ð±Ð¾Ð´Ð¾Ð¾Ð´ Ñвчихдаг Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ñ…Ð¾Ð¾Ñ Ð±Ð¸Ñˆ, Барууныхан бол ÑнÑÑ€Ñнгүй, зөөлөн шашин гÑж ойлгодог. Мөн Төвдийн Буддизм дÑлгÑÑ€Ñхийн Ñ…ÑÑ€ÑÑÑ€ Монголын түүхийг жаахан ч атугай мÑддÑг болгочихвол үнÑгүй Ñурталчилгаа л гÑÑÑн үг.
ИнгÑж чадах юм бол аÑлал жуулчлалд ч нÑмÑртÑй. Монголчууд БуддизмÑÑ Ð³Ð¾Ð»Ð¾Ð¾Ð´ Ð§Ð¸Ð½Ð³Ð¸Ñ Ñ…Ð°Ð°Ð½Ð°Ð°Ñ€ голлож реклам хийдÑг. ГÑÑ‚Ñл очиж байгаа зочин маань ихÑвчлÑн амьд Ñоёл, хүмүүÑÑ‚Ñй уулзах гÑж байгаа Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ñ…Ð¾Ð¾Ñ Ð§Ð¸Ð½Ð³Ð¸ÑÑ‚Ñй уулзах гÑж очоогүй (Ñ…ÑдийгÑÑÑ€ ЧингиÑийн төрÑөн нутгыг үзÑÑ… гÑж байгаа ч гÑлÑÑ). ТÑÑ€ туÑмаа танай улÑыг манай Ð§Ð¸Ð½Ð³Ð¸Ñ Ð±ÑƒÐ´Ð°Ð° болгоÑон гÑÑд Ó©Ó©Ð´Ó©Ó©Ñ Ñриад зогÑож байдаг ÑагÑуу Монголтой тааралдах дургүй л байх.
ÐÐ½Ñ Ð´Ð°ÑˆÑ€Ð°Ð¼Ð´ Ñ…ÑлÑÑ…Ñд ÐрдчилÑан ХувьÑÐ³Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ Монголчууд Ð§Ð¸Ð½Ð³Ð¸Ñ Ñ…Ð°Ð°Ð½Ð°Ð° тахин шүтÑÑ… болÑон. ÐÐ½Ñ Ñ‚Ð°Ñ…Ð¸Ð½ шүтÑÑ… Ñвцад бид Ð§Ð¸Ð½Ð³Ð¸Ñ Ñ…Ð°Ð°Ð½Ð°Ð° бурханшуулж хүн биш байÑан мÑÑ‚ ÑÑтгÑÑ… нь холгүй болжÑÑ. Ð¥ÑÑ€Ñв цаашдаа ÑÐ½Ñ Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð»Ð°Ð°Ñ€ үргÑлжилвÑл өвөг дÑÑдÑийнхÑÑ ÑүнÑÑд мөргөдөг хүй нÑгдлийн үеийн омгийн ÑÑтгÑлгÑÑ ÑÑргÑж мÑдÑÑ… юм. Ð‘Ð°Ñ Ñ…ÑÑ‚ туйлширÑан үндÑÑрхÑг үзлийн үрийг тавьж байна.
2-рт Буддизмыг хүний хөгжил, хүмүүжилд ашиглаÑ. Монголчуудын боловÑролтой хүн гÑÑÑн ойлголт тун Ñвцуу. Сургуульд Ñурч улаан диплом аваагүй л бол хүний тоонд оруулахгүй шахам. ÐнÑÑÑ Ð½ÑŒ болж Монголоор дүүрÑн дипломын ангуучид. ГÑÑ‚Ñл хүнд ÑÑтгÑлийн заÑал хийх Ð±Ð°Ñ Ñ…ÑÑ€Ñг байна.
СүÑÑг бишрÑлÑÑÑ€ хүнийг хүмүүжүүлÑÑ… Ñртний шалгарÑан аргыг бид одоо ÑргÑÑд нÑг шүүх Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. Ðнглид шашны тухай мÑдлÑгийг бага, дунд Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð°Ñ Ð½ÑŒ ÑхлÑж заадаг юм байна. ÐÐ½Ñ Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ€ бид ч гÑÑÑн туршлагатай. 1921 оны хувьÑгалын дараахан Монгол туургатаны ÑÑÑ…ÑÑтнүүд мÑдлÑггүй шашин хамгийн хөнөөлтÑй гÑдгийг ухааран Ó©Ñвөр үеийхÑндÑÑ Ð‘ÑƒÐ´Ð´Ñ‹Ð½ шашны мÑдлÑгийг олгохыг оролдож байжÑÑ.
Ерөнхий боловÑролын ÑиÑтемдÑÑ Ñ…Ð°Ñ€ÑŒÑ†ÑƒÑƒÐ»Ñан шашны хичÑÑл заах, үгүй Ñдаж Ñхний ÑÑлжинд Буддын шашны мÑдлÑгийг олгох Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ Ð±Ð°Ð¹Ð½Ð°. Одоо Монголын залууÑÑ‚ хамгийн их дутагдаж байгаа зүйл бол шашны мÑдлÑг. Үүний баталгааг Монголын вебÑÐ°Ð¸Ñ‚ÑƒÑƒÐ´Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ñ€Ñ…Ð½Ð¾Ð¾ олно.
Монголчууд мухар ÑÒ¯ÑÑг бишрÑлÑÑÑ Ð¸Ñ… айдаг. ГÑÑ‚Ñл мухар ÑÒ¯ÑÑг гÑдÑг маань мÑдлÑггүй ÑÒ¯Ñгийг Ñ…ÑлдÑг Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ñ…Ð¾Ð¾Ñ Ð¼ÑдлÑгтÑй, Ñрүүл ухаанаар шүүÑÑн ÑÒ¯ÑÑг бишрÑлийг Ñ…ÑлÑхгүй. ТÑгÑÑд ч ÑÒ¯Ñгийн хөрөнгө байхгүй хүн гÑж үгүй. Өнөөдөр бид шашныхаа талаар мÑдлÑггүй ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð¶Ð¸Ð½Ñ…ÑÐ½Ñ Ð¼ÑƒÑ…Ð°Ñ€ ÑÒ¯ÑÑгтÑй болжÑÑ. Бурханд зөв мөргөж чаддаггүй. Бурханаа хахуульдан, хууль Ð±ÑƒÑ Ñ…ÑÑ€Ñг хүртÑл хийлгÑнÑ. ÐÑ Ð·Ò¯Ð¹Ð½ кодгүй ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð» хүмүүжил догогдолтой байна. Манай Ерөнхий Ñайд ÐлбÑгдорж ч ÑÐ½Ñ Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ€ их Ñануулж байгаа.
Мөн Ñ…Ð°Ñ€Ð³Ð¸Ñ Ñ…Ñрцгий ухагдахуунуудыг нийгÑмдÑÑ Ñ‡Ó©Ð»Ó©Ó©Ñ‚Ñй үржүүлÑÑ… боллоо. ÐÑг жишÑÑ Ð´ÑƒÑ€Ð´Ð°Ñ…Ð°Ð´ Монголчууд үр хүүхдÑÑ Ð´Ð¾Ð³Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ñ‹Ð½ газар доголон, Ñохорын газар Ñохор Ñваарай гÑдÑг. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ бÑлдуулчилж, үнÑнийг бүү дагаарай гÑÑÑн утгатай Ñ…ÑмÑÑн бид ойлгодог. Үр хүүхдÑÑ Ð¸Ð½Ð³Ñж Ñургаж байдаг ард түмÑн гÑж байх уу? ÐндÑÑÑ Ð» Монгол тархи дахь ухагдахуун хичнÑÑн ÑдуурÑныг харж болно. ГÑÑ‚Ñл Буддын шашинт Монголчууд үнÑÑ…ÑÑÑ€ л ингÑж үр хүүхдÑÑ Ñургаж байÑан гÑÑ…Ñд үнÑмшмÑÑргүй. Ð¥ÑÑ€Ñв дÑÑрх үгийг Буддын шашнаар тайлбарлавал Ó©Ó©Ñ€ утгатай болох байх. Хүний мөн чанар хаа ч адилхан. Сохор ч байлаа, доголон ч байлаа хүн бүхÑн Будда чанартай. ТиймÑÑÑ Ñ…Ò¯Ð½Ð¸Ð¹Ð³ Ñохор гÑж хууралгүй, доголон гÑж доромжлолгүй байгаарай гÑÑÑн ÑнÑÑ€Ñнгүй Ñургааль болж хувирна. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ мөн уÑыг нь уувал Ñ‘Ñыг нь дага гÑдÑг, Ñ‘Ñ Ð¶ÑƒÑ€Ð¼Ñ‹Ð³ хүндÑлÑÑн Ñургаальтай ижил утга байх шиг байна.
3-рт, Зөвхөн Буддизмаар л дамжуулан Ñ‘Ñ Ð·Ð°Ð½ÑˆÐ¸Ð», зан үйлÑÑ Ð¶Ð¸Ð½Ñ…ÑÐ½Ñ Ñ‘Ñоор нь ÑÑргÑÑж чадна. Монголчууд хамаг л зан үйл, Ñ‘Ñ Ð·Ð°Ð½ÑˆÐ»Ð°Ð° Буддын шашинтай зохицолдуулÑан гÑдÑг гарцаагүй үнÑн билÑÑ.(4) ТиймÑÑÑ ÑƒÐ»Ð°Ð¼Ð¶Ð»Ð°Ð»Ñ‚ Ñ‘Ñ Ð·Ð°Ð½ÑˆÐ»Ð°Ð° хадгальÑ, ойлгоё гÑвÑл уламжлалт шашнаа үзÑÑ… Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. ТÑгÑÑн нөхцөлд л бид орчин цагт мартагдах шахÑан зан заншлаа амжилтайгаар үндÑÑлүүлж чадна. Бидний одоогийн алдаа юу гÑÑ…ÑÑÑ€ бид агуулгыг нь ойлгохгүй ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð·Ó©Ð²Ñ…Ó©Ð½ Ñ…ÑлбÑрийг нь Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… гÑÑд байгаа юм. ХооÑон Ñ…ÑлбÑÑ€ бол үхмÑл байх нь ойлгомжтой. Тийм ч болохоор зарим зан үйл маань цаг үетÑйгÑÑ Ð·Ð¾Ñ…Ð¸Ñ†Ð¾Ñ…Ð³Ò¯Ð¹ хаÑгдаж байна. Ð¥ÑÑ€Ñв бид мөн чанар, агуулгыг нь мÑдÑÑн бол хоцрогдÑон Ñ…ÑлбÑрийг нь өөрчлөөд зан үйлÑÑ Ð°Ð²Ð°Ð°Ð´ үлдÑÑ… боломжтой болно. Далай Лам ч гÑÑÑн ТөвдүүдÑд Ñоёлын онцлогын тухай Ñургаж байхдаа бид Ñоёлын мөн чанар дотроо Ñлгарах Ñ‘Ñтой гÑÑÑн байна лÑÑ. Ð¥ÑÑ€Ñв бид ингÑж л чадвал манай Ñоёлын толбо улам их тодрох билÑÑ.
ЖишÑÑ Ð½ÑŒ, Монголчууд боÑгоно дÑÑÑ€ гишгÑдÑггүй, ÑÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð» маш Ñртний Монголчуудын ÐÑыг баримтлахыг шаардÑан зан үйл. ГÑхдÑÑ Ò¯Ò¯Ð½Ð¸Ð¹Ð³ Ð±Ð°Ñ Ð‘ÑƒÐ´Ð´Ð¸Ð·Ð¼Ð°Ð°Ñ€ тайлбарлаж болмоор, Ð³Ð°Ð´Ð½Ð°Ð°Ñ ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ð¾Ñ€Ñ‡Ð¸Ð½Ð´ нÑвтÑрч байгаа хүнийг ÑÑргÑг болгож, ÑÑÑ€Ñмжийг нь бариулан тухайн орчны дотоод Ñ‘Ñ Ð¶ÑƒÑ€Ð°Ð¼Ñ‚Ð°Ð¹ зохицох чадвартай байлгахын тулд боÑгоно дÑÑÑ€ гишгÑдÑггүй Ñ‘Ñыг баримталдаг байжÑÑ. Ð¥ÑÑ€Ñв өнөөдөр бид ÑÐ½Ñ Ò¯Ð¹Ð»Ð´Ñлийн мөн чанарыг зөв ойлговол боÑгогүй байшинд орохдоо ч гÑÑÑн XXI зууны Монгол маÑгаар өвөг дÑÑдÑийнхÑÑ Ð·Ð°Ð½ үйлийг улбаалан Монгол толбоо тодруулж чадна. Ðаад зах нь Ñогтуу хүн айлд орохыг цÑÑрлÑдÑг болно.
4-рт, БуддизмÑÑÑ€ дамжин Өрнөдийн Ñоёлыг ойлгох Ñайхан боломж олдож байна. ÐÑг Ñумаар хоёр туулай агнахтай л адил. Өөрийнхөө Ñоёлыг ч мÑдÑÑд, Өрнөдийн Ñоёлыг ч ухаарна. Ð¥ÑдийгÑÑÑ€ бид ОроÑоор дамжуулан Өрнөдийн Ñоёлтой танилцÑан ч өдий хүртÑл Барууны Ñоёлыг тодорхой бүрÑн мÑдÑÑгүй байна. Ð¥ÑÑ€Ñв та нар Монголын ÑÑтгÑгч, Ñруу найрагч, уран зохиолын шүүмжлÑгч нарын Барууны мÑргÑдийн үгнÑÑÑ Ð¸Ñˆ таÑан байдлыг харах юм бол Ñ‚Ñд нар нь ихÑвчлÑн XIX Ð·ÑƒÑƒÐ½Ð°Ð°Ñ Ó©Ð¼Ð½Ó©Ñ… нөхөд байдаг. Өнөөдөр амьд байгаа Барууны том ÑÑтгÑгч, Ñруу найрагчдыг Монголчууд бараг мÑдÑхгүй. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ Ó©Ó©Ñ€Ñдөө тулах цÑггүй Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ñ‡Ð¸Ð½ÑŒ Баруун Ñоёлыг хөгжил дунд нь гүйцÑÑ‚ ойлгож чадахгүй байгааг харуулна. Ганц, хоёр зүйлийг нь мÑдÑÑд ойлгоод байж байтал, нөгөөдүүл нь улам цаашаагаа жирийлгÑÑд алга болчихдог байх нь л дÑÑ. ИймÑÑÑ Ñ‡ Монголчууд бид XXI зууны төвшинд ÑÑтгÑлгÑÑнийхÑÑ ÑÑдрÑÑг тайлж, цÑгцлÑÑ… чухал. Монгол ÑÑтгÑлгÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ñ… тодорхой гараатай баймаар байна. Монгол ÑÑтгÑлгÑÑнд Барууны ÑÐ¾Ñ‘Ð»Ð¾Ð¾Ñ Ð¸Ð»Ò¯Ò¯ нөлөөлÑөн Буддизмаа ÑхлÑÑд ÑудалчихÑан байхад Барууны Ñоёл, иргÑншлийг ÑÐ½Ñ Ñ…Ð¾Ñ‘Ñ€Ñ‹Ð½ харьцаан дÑÑÑ€ÑÑÑ Ð½ÑŒ илүү Ñайн ойлгох болно. ИнгÑж харьцуулÑан ном зохиол Өрнөдөд олон бий.
5-рт, Соёлын толбо гÑж Ñривал Ñоёл урлагийг хөндөхгүй байхын аргагүй. Буддын шашны ухагдахуун ойлголт дÑÑÑ€ тулгуурлаÑан ХХI зууны Ñоёл, урлагийг хөгжүүлÑÑ…, боловÑруулах шаардлагатай. 70, 80 жил ÑоциалиÑÑ‚ реализм, Монгол гÑж хооÑон шахуу Ñ…ÑлбÑрдÑÑн, '' Минь'' урлаг өнөөдөр Ñвцууран, төлжих Ñ‚ÑжÑÑлгүй шахам болÑныг олон хүн анзаарч байна. Тийм ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð»Ñ‡ÑƒÑƒÐ´ байнга л Ð³Ð°Ð´Ð½Ð°Ð°Ñ Ñ…ÑƒÐ»Ð³Ð°Ð¹Ð»Ð°Ð½, Ñоёлын хувалц аÑтай болжÑÑ. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ бидний туÑгаар тогтнол нүүрлÑж байгаа хамгийн том аюул. Яагаад гÑвÑл аливаа иргÑншил, ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ буÑдад ууÑахдаа Ñоёлд нь ÑхлÑж татагдаг юм байна. ТиймÑÑÑ Ð±Ð¸Ð´Ñнд өрөөлийн Ñоёлд ор мөргүй автах Ð±ÑƒÑ Ñ…Ð°Ñ€Ð¸Ð½ өөрийн үндÑÑн дÑÑÑ€ өрөөлийн Ñоёлыг чимÑг болгодог чадвар Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй.
БүхÑлжье
Монгол ÑƒÐ»Ñ Ó©Ð½Ó©Ó©Ð´Ó©Ñ€ Ñмар ч Ñ…ÑвÑнд ороход бÑлÑн хайлÑан тугалга шиг байна. УÑн хатан чанар хөгжихөд туÑтай мÑÑ‚ Ñанагдавч, аливаа Ð·Ò¯Ð¹Ð»Ñ Ò¯Ð½Ð´ÑÑн Ñ…ÑвтÑй байж л хувирч, өөрчлөгдөж, хөгждөг жамтай. Социализмын үеийн бидний алдаа бол үндÑÑн Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑ Ð³ÑÑÑÑнд бий. ҮнÑндÑÑ Ð¸Ð½Ð³Ñж хөгжих нь хүний халааÑанд түрүүвчтÑй мөнгөө хадгалÑантай адил. Зөвхөн хүний л юм аваад байвал бидний олÑон мÑдлÑг Монголыг биш харин дуурайÑан улÑыг маань баÑжуулж, туршлагажуулна. ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ зөвхөн хөрөнгийг тогтоох Ñавтай Ð±Ð°Ð¹Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° мÑдлÑгийг өөрийн болгох гавал чухал. Гадаад орчинтой зохицож байнга өөрийгөө төлжүүлдÑг, хөгжлийг ÑÓ©Ñ€Ó©Ñ… биш харин дагаж бүхлÑÑÑ€ урÑах чадвар бидÑнд юу ÑŽÑƒÐ½Ð°Ð°Ñ Ð¸Ð»Ò¯Ò¯ Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. Тархай, бутархай нүүдÑлчин аймгуудыг ганцхан тодотгох шинж ÑÑгий гÑÑ€ÑÑÑ€ нь нÑгтгÑн ТÑмүүжин XIII зуунд ÑÑгийн туургатаны xаан болÑон. ТÑгвÑл XXI зуунд тархай, бутархай, хагарÑан шаазан шиг Монгол туургатан Ñоёлоороо нÑгдÑж, бүхÑлжих шаардлага гарлаа. БүхлÑÑÑ€ урÑах чадвартай байж л бид даÑарчлалыг өөрт ашигтайгаар Ñ…ÑÑ€ÑглÑж чадна.
Өөрийгөө таних нь хөгжихөд туÑтай. Өөрийгөө танина гÑдÑг маань өрөөлийг ч мөн танина гÑÑÑн үг. Ялгарах шинжÑÑ Ð±Ð°Ñ‚Ñ‚Ð°Ð¹ мÑдÑÑн ÑƒÐ»Ñ Ó©Ó©Ñ€Ñ‚ юу Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй байгааг ч Ñ…ÑнÑÑÑ Ñ‡ Ñ…ÑлүүлÑлгүй олно. Хөгжихийн тулд тодорхой гараа, Ñ…ÑлбÑÑ€ Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. ТÑгÑж байж л хөгжил чигтÑй, зорилго нÑгтÑй байх болно. ÐÑ Ð±Ó©Ð³Ó©Ó©Ñ Ñалан баавгай мÑÑ‚ нÑгийг авч нөгөөг гÑÑÑÑÑÑ€ олигтой хөгжихгүй. Соёл, шашнаа ÑÑргÑÑÑ… нь хойшоо ухарÑан Ñ…ÑÑ€Ñг биш харин хөгжихдөө үндÑÑн Ñ…ÑлбÑртÑй, гараагаа тодорхойлÑон үйлдÑл.
Соёлын толбоо тодотгох нь хувь хүнÑÑÑ ÑхлÑÑ… процеÑÑ, хүний хөгжилдөө бид Ñоёлын онцлогоо ашиглах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. Өнөөдөр хөгжлийг дагаад муу нөлөө их орж ирж байна. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ манÑуурах Ð±Ð¾Ð´Ð¸Ñ Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑ… Ñвдал (drug culture), ÑлдÑв Ñ‘Ñ Ð·Ò¯Ð¹Ð³Ò¯Ð¹ зан үйдÑл, ÑÐ½Ñ Ð±Ò¯Ð³Ð´Ð¸Ð¹Ð³ тоочих Ñ…ÑÑ€Ñггүй байх. Манай Ð·Ð°Ð»ÑƒÑƒÑ Ñ‡ гадаад гараад хамгийн түрүүнд Ñонин Ñодон харагдÑан зүйлдÑÑ ÑƒÑ€ÑƒÑƒ татагдаг. ÐÐ½Ñ Ð±Ò¯Ñ…Ð½Ð¸Ð¹ ÑÑÑ€Ñг хамгаалт нь Ñах аргагүй өвөрмөц Ñоёлын онцлогоо хадгалах Ñвдал билÑÑ. Мөн Ñоёлын толбоо цÑвÑÑ€ байлгах талаар бид үргÑлж анхаарах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. Догшин Ñ…Ñрцгий зан, архидалт гÑÑ… мÑÑ‚ зүйлÑийг Монгол хүнийг тодорхойлох чанарт оруулмааргүй байна.
Монгол гÑрийн доторх Ñ‘Ñ Ð¶ÑƒÑ€Ð¼Ñ‹Ð³, “халиулаад†л нийгÑмдÑÑ Ð¼Ó©Ñ€Ð´Ñ‡Ð¸Ñ…Ó©Ð´ бид Ñ…ÑчнÑÑн дÑг журамтай болох бол. Чухам түүх, хөгжлийн гинжин Ñ…Ð¾Ð»Ð±Ð¾Ð¾Ñ Ñ‚Ð°ÑÐ°Ñ€Ð½Ð°Ð°Ñ Ð» бид ингÑж чадаагүй юм шүү дÑÑ. Хөгжил бидÑнд зайлшгүй Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. Харин хөгжихдөө залууртай, өөрийн бодолтой баймаар байна. ÐÐ½Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð°Ð²Ñ…Ð¸Ð¹Ð³ бид зөвхөн уламжлалаа зөв ухаарч, ÑÑргÑÑж чадÑан нөхцөлд л ÑзÑмшинÑ.
Мөн Ñ…Ñн дуртайгаар нь тархиа уугаалгамааргүй байна. Ó¨Ó©Ñ€Ñдийн орон зайгаа хадгалж Ñурмаар байна. Сүүлийн зуунд бид зөвхөн амиа авч үлдÑхийн тулд, газар шороогоо хадгалахын тулд гавалаа золиоÑолÑон. Харин өнөөдөр бид Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð²Ð°Ð»Ð´ анхаарах цаг болжÑÑ. ÐцÑийн бүлÑгт гавал чинь хүний бол газар чинь хүнийх болох нь гарцаагүй билÑÑ. ҮнÑÑ‚ зүйлÑÑÑ Ð³Ñрлийн хурдаар Ñольдог, үлÑÑнгүүт л өнгөө өөрчлөх гÑÑд дайрчихдаг, Ñмар ч Ñ‘Ñ Ñуртахууны гишгÑÑ… тулгуургүй байна гÑдÑг бол жинхÑÐ½Ñ ÑмгÑнÑл юм. Уул нь Ñоёлын толбо тод байх туÑмаа бидний туÑгаар тогтнол баттай, хөгжил тогтвортой байх билÑÑ.
Монгол ÑƒÐ»Ñ Ð¸Ñ€Ð³ÑндÑÑ Ñ‘Ñ Ñуртахууны гишгÑÑ… дÑвÑгÑÑ€ бодлоготойгоор бÑлдÑÑ… цаг иржÑÑ. ÐÐ½Ñ Ñ‘Ñ Ñуртахууны Ñуурь маань, буÑдын шашин, Ñоёлд дорой, бүдүүлÑг Ñ…ÑмÑÑн дÑÑрхүүлÑхгүй байх шаардлагатай. ÐÐ½Ñ ÑˆÐ°Ð°Ñ€Ð´Ð»Ð°Ð³Ñ‹Ð³ зөвхөн Буддын шашин л бидÑнд өгнө. ГÑхдÑÑ Ð±Ð¸Ð´ бүгд заавал шашинд орох шаардлагагүй.
Өнөөдөр бидÑнд Ñоёлын нÑгтгÑÑ… хүчтÑй шинж дутÑÐ°Ð½Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð´Ð°Ð³ÑˆÐ°Ð° гарж байгаа Монголчууд очÑон газар болгоныхоо Ñоёлын хүрÑÑнд амархан ууÑан, Ó©Ó©Ñ€, Ó©Ó©Ñ€ зан үйлтÑй, үнÑÑ‚ зүйлÑÑ‚Ñй болж байна. ИнгÑÑнÑÑÑ€ биднийг нÑгтгÑÑ… Ð·Ò¯Ð¹Ð»Ñ ÑƒÐ»Ð°Ð¼ л цөөрÑÓ©Ó©Ñ€. Мөн Ñоёл, шашнаа ÑÑргÑÑхдÑÑ Ð±Ð¸Ð´ буÑдыг гомдоох бий Ñ…ÑмÑÑн айх Ñ…ÑÑ€Ñггүй юм. Шашнаа мÑдлÑгтÑйгÑÑÑ€ ÑÒ¯ÑÑглÑÑ…, Ñохор үндÑÑрхÑг үзÑл хоёр аÑар Ñлгаатай. ИймÑÑÑ Ñ‡ бид Ñоёлын толбоо тодотгохын тулд шашинд хандах хандлагаа өөрчилж, ÑˆÐ¸Ð½Ñ ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð»Ñ‹Ð½ ''Ñзгуур төрхийг'' ÑÑргÑÑÑ… Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй.
ХувьÑгалаар гÑÑгдÑÑн ард түмÑн хувьÑлаар төрхөө ÑÑргÑÑÑ… болтугай. Толбоо тодотгоё.
ÐшиглаÑан материалууд
1.Interface of cultural identity development, (1996) edited by Baidyanath Saraswatihttp http://ignca.nic.in/ls_03.htm
2. Samuel Huntington (1993) ’The Clash of civilization’, мөн Доктор БаÑрхүү (2005) ‘Ханигтоны учирлал буюу бид Ñ…Ñн юм бÑ?',
http://www.forum.mn/contents.php?coid=751&cid=145
3. Damien Keown(1996) ‘Buddism a very short introduction’
4.Бурханч Лам ПүрÑвбат, 'Үхлийг ашиглаж Ñурах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй'
Ð¥.ÐрдÑмбилÑг
Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай!
|
|
Сэтгэгдэл бичих