- 2009 / 09 / 30
ÐÑÑ€ төр ба алдар хүнд (L1)
ÐхлÑÑд “Ðлдар хүндâ€-ийн тухай өгүүлье.
БүтÑÑл туурвил нь хүн ардын ÑÑтгÑлд хүрÑÑн, ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ñ‹ нÑрийг дÑлхий дахинд өргеÑен, нийгмийн хөгжил дÑвшилд ахиц түлхÑц өгÑөн төрөл бүрийн авъÑаÑтнууд, тив, дÑлхий, олимпид амжилт гаргаÑан тамирчид, даацтай Ñудалгаа хийÑÑн ÑрдÑмтÑн мÑргÑд, ажил хөдөлмөрийн бүхий л Ñалбарт буÑдааÑаа шалгарÑан хүмүүÑÑ‚ÑÑ Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð°Ð»Ð´Ð°Ñ€ цол олгодог. Ðрд олон ч алдартнуудаа хүндлÑн дÑÑдÑлÑÑÑÑ€ байдаг.
ÐндÑÑÑ Ò¯Ð·Ð²Ñл Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð´Ð¾Ð³ алдар цол, олон түмнÑÑÑ Ñ…Ò¯Ð»ÑÑдÑг хүндлÑл хоёр нийлÑÑд “Ðлдар хүнд†гÑÑÑн ойлголтыг үүтгÑдÑг гÑж ойлгож болохоор байна.
ГÑхдÑÑ â€œÐлдар хүнд†нь харьцангуй чанартай юм. Учир нь аль ч төрийн үед гавъÑа шагнал ÑзнÑÑ Ð¾Ð»Ð¾Ñ…Ð³Ò¯Ð¹ байх Ñвдал мÑÑ€ ÑÑÑ€ байÑаар ирÑÑн бөгөөд одоо ч тийм л байгаа тул жинхÑÐ½Ñ Ð°Ð»Ð´Ð°Ñ€Ñ‚Ð°Ð½ байх хүний оронд түүнÑÑÑ Ñ…Ð°Ð°Ð³ÑƒÑƒÑ€ хаагуураа дутуу хүн алдартан болчихÑон тууж Ñвдгийг олон түмÑн мÑдÑÑ… болжÑÑ.
Одоо “ÐÑÑ€ төрâ€-ийн тухай өгүүлье.
Барууны голдуу ном зохиол, кино шийнд “ÐÑÑ€ төрөөрөө андгайлъÑâ€, “ÐцÑг, ÑхийнхÑÑ Ð½ÑÑ€ÑÑÑ€ андгайлъцгÑÑ… мÑÑ‚ÑÑÑ€ андгай, тангараг тавьж байдаг.ТÑгж андгайлÑан хүнд барьцаагүйгÑÑÑ€ зÑÑл өгөх зÑргÑÑÑ€ итгÑл хүлÑÑлгÑж байгаа нь харагддаг. ТÑÑ€ хүн нь андгай тангаргааÑаа нÑцдаггүйгÑÑÑ Ñ‚ÑÑ€ бололтой.
Манай хөдөө нутагт ч иймÑрхүү Ñриа Ñ…Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© бидний багад бишгүй л дуулддаг байÑан, одоо ч байгаа л даа. Ðав минь Дорж гуайн хоньтой хонио нийлүүлчихвÑл нÑг их зÑмлÑхгүй мөрт СүрÑн гуайн хоньтой нийлүүлÑÑн байвал ихÑд бухимдан уурладаг байÑан Ñан. Учрыг хожим мÑдвÑл СүрÑн гуай хүүхдийн гÑÐ½Ñ ÑÑÑ€Ñггүйг далимдуулан хоньтой нь хонио зориуд нийлүүлÑÑд Ñүүлд нь хурга ишигхÑн ч болохнÑÑ Ð½ÑŒ гөрдөөд авчихдаг муу хүн байÑан аж.
ÐнÑчлÑн Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ñмар нÑгÑн хүний таагүй гÑмÑÑÑ€ Ñвдлын тухайд “За, Ñ‚ÑÑ€ Ñахав Ñ‚Ñднийхний удам даа, гайгүй биз дÑцгÑÑ… юмуу бүр ÑргÑлзÑÑг^үйгÑÑÑ€ “Өө, Ñ‚ÑÑ€ Ñ‚ÑгÑÑ… хүн биш†гÑÑ… мөртөө Ó©Ó©Ñ€ нÑгÑн хүний Ñайн гÑмÑÑÑ€ Ñвдлын тухайд “За даа юу л болдоо†гÑÑ… юм уу ÑÑвÑл “ТÑднийхÑнд ч итгÑлтгүй дÑÑ, Ñаж ч мÑднцгÑж ÑргÑлзÑж байх нь ÑлбÑг.
ÐндÑÑÑ Ò¯Ð·Ð²Ñл “ÐÑÑ€ төр†нь “Ðлдар хүндâ€-ÑÑÑ Ð¸Ñ…ÑÑÑ…Ñн Ó©Ó©Ñ€ ойлголт юм байна.
“Ðлдар хүндâ€-ийг тухайн хүний хөдөлмөр, зүтгÑл, амжилт бүтÑÑл, авъÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€, ÑрдÑм ном зÑÑ€Ñг олдмол чанарт нь “олгодог†бол “ÐÑÑ€ төр†нь ÑƒÐ³Ð°Ð°Ñ Ñ‚ÑÑ€ хүний удам Ñудар, уг чанар, хүмүүжил төлөвшил зÑÑ€Ñг дотоод мөн чанар, түүнийг таньж мÑдÑÑн олон түмний итгÑл, үнÑлгÑÑ. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€ Ñ…ÑлвÑл “Ðлдар хүнд†гÑдÑг ойлголтын алдрыг Ð³Ð°Ð´Ð½Ð°Ð°Ñ Ð¾Ð½Ð¾Ð¶, ÑÑ Ð¾Ð½Ð¾Ð¶ олгодог, хүндлÑл нь жинхÑний зÑÑ€ÑгцÑÑ Ñ…Ò¯Ð½Ð´ÑлÑÑн дүр үзүүлÑÑ… төдий хуурамч байх талтай байдаг бол “ÐÑÑ€ төр†нь тухайн хүнд ÑƒÐ³Ð°Ð°Ñ Ð·Ð°Ñамал, буÑдын итгÑл хүлÑÑÑ… ÑрхÑм нандин чанар мөн бөгөөд итгÑлд жинхÑÐ½Ñ Ð±Ð° хуурамч гÑÑÑн Ñлгаа зааг байхгүй юм байна.
Ийн бодвол хамгийн Ñ‚Ó©Ð³Ñ Ñайн хүн бол “Ðлдар хүнд†ба “ÐÑÑ€ төрâ€-ийг хоÑлуулÑан хүн байх ажÑÑ. Манай олон “Ðлдар хүндâ€-Ñ‚Ñй хүн ÑÐ½Ñ Ñлгааг ÑÑ ÑƒÑ…Ð°Ð°Ñ€Ð°Ð½ Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© “ÐÑÑ€ төр†тÑй ÑÑÑÑ…ÑÑ Ò¯Ð» анзааран аливаад “Ðлдар хүндâ€-ÑÑÑ€ÑÑ Ð³ÑƒÐ» барин хандах нь их байх юм.
Зарим тохиолдолд “ÐÑÑ€ төрâ€-Ñ‚Ñй хүн биш гÑдгÑÑ Ð¼ÑдÑÑÑÑ€ мөртөө “Ðлдар хүндâ€- ÑÑ â€œÐÑÑ€ төр†болгох гÑж оролддог нь ажиглагддаг бөгөөд иймÑрхүү оролдлого нь ÑƒÐ³Ð°Ð°Ñ Ð°Ð»Ð¸Ð²Ð°Ð°Ð´ гол алддаггүй олон түмний зүгÑÑÑ Ð´ÑмжлÑг авахгүй болох үед ихÑд бухимдан бачуурч “Ðлдар хүндâ€-Ñ‚Ñй хүнÑÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð¼Ð³Ò¯Ð¹ ааш авир гарган, ÐµÑ€Ó©Ó©Ñ Ó©Ó©Ñ€Ñ‚ нь байхгүй юмыг бий болгох гÑж зүтгÑÑÑÑÑ€ “Сөрөг нÑÑ€ төрâ€-Ñ‚Ñй болчих Ñвдал ч ажиглагдана.
Уг нь “Сөрөг нÑÑ€ төрâ€-Ñ‚Ñй байÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ð¾Ð³Ñ‚ “ÐÑÑ€ төрâ€-гүй байÑан нь хавигүй дÑÑÑ€ юм.
Манайд албан тушаалд очÑоныгоо “ÐÑÑ€ төрâ€-Ñ‚Ñй хүн боллоо гÑж ÑндүүрÑÑ… хандлага Ð±Ð°Ñ Ð³Ð°Ð·Ð°Ñ€ авч байна. ҮнÑн Ñ…ÑÑ€ÑгтÑÑ Ð°Ð»Ð±Ð°Ð½ тушаалд очиж байгаа хүн Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© зөв хүн биш бол албан тушаал гÑгч “ÐÑÑ€ төрâ€, “Ðлдар хүнд†хоёрын дÑргÑд даанч өчүүхÑн бөгөөд цаг зуурын зүйл гÑдгийг ойлгож, даруу төлөв байгууштай билÑÑ.
Манай ухаант ард түмÑн “Сайн нÑрийг Ñ…Ò¯ÑÑвч олдохгүй, Муу нÑрийг хуÑавч арилахгүйâ€,â€Ð¥Ò¯Ð½ нÑÑ€ÑÑ, Ñ‚Ð¾Ð³Ð¾Ñ Ó©Ð´Ó©Ó©â€ Ð³ÑÑ… зÑргÑÑÑ€ цÑцлÑн айлдÑан нь Ñайн нÑрийг олоход тун бÑрх гÑдгийг Ñануулаад үнÑÑ…ÑÑÑ€ хичÑÑж, зөв ариун Ñвдлыг ÑрхÑмлÑн зөвөөр ÑÐ²Ð±Ð°Ð°Ñ Ð½Ñг л мÑдÑÑ…Ñд Ñайн нÑртÑй хүн буюу “ÐÑÑ€ төрâ€-Ñ‚Ñй хүн болж, улмаар “ÐÑÑ€ төрâ€-â€Ñ‚Ñй удам угÑаа Ò¯Ò¯ÑÐ½Ñ Ð³Ñдгийг тодорхой Ñ…ÑлÑÑн Ñургааль юм. Тийн Ñ…Ñнд ч итгÑгдÑÑ… нÑÑ€ төртÑй (алдар нÑÑ€ биш шүү) болох Ð°Ð²Ð°Ð°Ñ Ð½ÑÑ€ төрөөрөө барьцаалан Ð±Ð°Ð½ÐºÐ½Ð°Ð°Ñ Ð·ÑÑл авч болдог нийгÑмд бид шилжин орÑон байна.ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ бүгдÑÑÑ€ÑÑâ€ÐœÐ°Ð½Ð°Ð¹Ð´ “ÐÑÑ€ төрâ€-Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© баталгаа болгоод Ð±Ð°Ð½ÐºÐ½Ð°Ð°Ñ Ð·ÑÑл авчих хүн байна уу†гÑж Ó©Ó©Ñ€ÑдөөÑÓ©Ó© аÑууцгаан, тийм хүнийг дотрооÑоо хайцгааÑ. ÐÑ Ð¾Ð»Ð´Ð¾Ñ… буюу тийм хүн цөөн байх Ð°Ð²Ð°Ð°Ñ Ð±Ò¯Ð³Ð´ÑÑÑ€ÑÑ Ð½ÑÑ€ хүндтÑй Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ñ…Ñ‹Ð½ төлөө хамтдаа зүтгÑцгÑÑе.
МУСГЗ Д.Данзан
Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай!
|
|
Сэтгэгдэл бичих

-2025 / 06 / 26
Монголын Хүний Ðөөцийн ИнÑтитутийн (MHRI) Хүний нөөцийн удирдлагын үндÑÑн Ñургалтыг бүрÑн дүүргÑÑÑн #B457C (2025/05/19-06/06) (21 хоног - Онлайн анги) ÑлÑÑлтүүдийн дараах төгÑөгчдөд (MHRI Level-II) түвшний Ñертификат олгоÑугай.

-2025 / 06 / 26
Монголын Хүний Ðөөцийн ИнÑтитутийн (MHRI) Хүний нөөцийн удирдлагын үндÑÑн Ñургалтыг бүрÑн дүүргÑÑÑн #B456B болон #B456C (2025/05/12-05/30) (21 хоног - Онлайн болон онлайн ба танхим хоÑолÑон анги) ÑлÑÑлтүүдийн дараах төгÑөгчдөд (MHRI Level-B) түвшний Ñертификат олгоÑугай.

-2025 / 05 / 11
Монголын Хүний Ðөөцийн ИнÑтитутийн (MHRI) Хүний нөөцийн удирдлагын үндÑÑн Ñургалтыг бүрÑн дүүргÑÑÑн #B455B (2025/04/21-05/09) болон #B455C (2025/04/21-05/09) (21 хоног - Онлайн болон онлайн ба танхим хоÑолÑон анги) ÑлÑÑлтүүдийн дараах төгÑөгчдөд (MHRI Level-B) түвшний Ñертификат олгоÑугай.