Хамгийн Ñхний гол үзүүлÑлтÑÑÑ€ бол бүх төгÑөгчдийн гуравны нÑг нь ажилд шууд ордог тухай баримт холбогдох Ñаманд нь байна. ҮлдÑÑн гуравны хоёр нь Ñ…ÑзÑÑ Ð°Ð¶Ð¸Ð»Ð´ ордог тухай Ñудалгааг Ñ…Ñн ч хийдÑггүй. Хөрөнгөө гаргаÑан хүнÑÑÑ Ð±ÑƒÑдад ÑÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð» тийм ч Ñонирхолтой биш.
Их, дÑÑд Ñургуулийн Ñүржин, Ñайхан дипломтой олон залуучууд (ихÑнх нь буюу 60 хувь нь ÑмÑгтÑйчүүд) ажил олохгүй байгаагийн гол шалтгаан нь Ñ‚Ñд ажил олгогчид буюу хувийн Ñ…Ñвшлийнхний наад захын шаардлагыг хангадаггүйд оршино. Өөртөө итгÑл муутай Ñ‚Ñд мÑргÑжлийн багавтар шалгалтад ч Ñ‚ÑнцÑхгүй байна. Ðнгли Ñ…Ñлний анги төгÑÑөн гÑÑ… мөртөө өөрийнхөө тухай товчхон Ñрьж ч барахгүй, орчуулга хийж, бичиж чадахгүй хүүхдүүд бол хамгийн ойрын жишÑÑ.
Таван жилийн турш бÑлдÑÑн бүтÑÑгдÑхүүний чанар гологдож, Ñайн борлохгүй, ихÑнхийг нь зориулалтын Ð±ÑƒÑ Ñ‡Ð¸Ð³Ð»ÑлÑÑÑ€ ашиглаад байвал тухайн бизнеÑийг Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ Ñ‚Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð¹ нь холбон үйлдвÑрлÑлийн үйл ажиллагаа Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ, Ð±Ð°Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð»Ñ†Ð¾Ð³Ñ‡ ÑтгÑÑдүүдийн Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð´Ð°Ñ…Ð¸Ð½ нÑг Ñайн харах шаардлага гарна.
Үйл ажиллагаа буюу Ñургалтын процеÑÑ Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ харахад үйлдвÑрлÑÑ… Ñвц болон ÑцÑийн бүтÑÑгдÑхүүний чанарын үзүүлÑлтийн Ñтандарт бараг байхгүй, түүнийг Ñ…Ñнаж, мөрдүүлÑÑ… арга, ажиллагаа Ñургууль дотроо ч, хариуцÑан төр заÑгийн байгууллагад ч бараг алга.
ДÑÑд Ñургуулиуд технологи, мÑдÑÑллийн хувьÑгалын үеийн даÑарчиллын шахалтаар хурдÑан өөрчлөгдөж байгаа зах зÑÑлийн Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑг (бизнеÑийг) тоÑон үйлчилж, өөрийгөө шинÑчлÑн өөрчлөх чадварыг бий болгохгүй байна. ÐÑÑлттÑй, ардчилÑан оронд Ñ…Ñн ч, Ñмар ч бараа үйлдвÑрлÑÑÑн дÑлхийн хамгийн шилдÑг брÑндтÑй Ó©Ñ€Ñөлддөг болÑон хавтгай дÑлхий дÑÑÑ€ бид амьдарч байна. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€ Ñ…ÑлбÑл манай аль ч дÑÑд Ñургууль Харвард, ПринÑтонтой Ó©Ñ€Ñөлдөж байгаа Ñ…ÑÑ€Ñг. “Кока кола†уух уу, ÑÑвÑл “Монфреш†уух уу гÑдÑг нь тухайн хүний Ñонголт.
Тодорхой, төрөлжÑан чиглÑлÑÑÑ€ дагнах шаардлагатай байтал манай их, дÑÑд Ñургуулийн нийт оюутны Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð¸Ð»Ò¯Ò¯ нь нийгÑм, Ñдийн заÑаг, хүмүүнлÑгийн чиглÑлÑÑÑ€ Ñуралцаж байна. Монголын Ñдийн заÑгийн дийлÑнх Ñ…ÑÑÑг нь уул уурхайн олборлох ÑÐ°Ð»Ð±Ð°Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð±Ò¯Ñ€Ð´Ñж байхад ÑÐ½Ñ Ñ‡Ð¸Ð³Ð»ÑлÑÑÑ€ дÑлхийд хүлÑÑн зөвшөөрÑөн ганц Ñургууль уг нь гармаарÑан.
МÑдлÑгийн бүх чиглÑлÑÑÑ€ ихÑнх мÑдÑÑллийг олж болдог англи Ñ…Ñлийг шведүүд шиг онцгой Ñайн ÑзÑмшихгүйгÑÑÑ€ бид боловÑролд чанарын өөрчлөлт хийж чадахгүй. Ð£Ð»Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ хөгжихөд онцгой үүрÑгтÑй Ñ…Ð¾Ñ Ñ…ÑлтÑй нийгмийг бүрдүүлÑÑ… ажилд их, дÑÑд Ñургууль манлайлан оролцох прагматик шаардлага нÑгÑнт тулгарчÑÑ.
ДÑÑд боловÑролын Ñургалт бизнеÑÑ‚Ñй нÑгт уÑлдÑан байх, Ñ‚Ñдний Ñудалгаа шинжилгÑÑний ажлыг Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑÑ‚Ñй холбох цаг нÑгÑнт болжÑÑ. Оюутнууд бизнеÑийн талбарт урт хугацаагаар дадлага хийж, бизнеÑийнхÑн Ó©Ó©Ñ€Ñдөө Ñургалт Ñвуулах шаардлагатай байна. Өмнөд СолонгоÑÑ‚ тодорхой Ñ…ÑмжÑÑнÑÑÑ Ð´ÑÑш ÑргÑлттÑй компани бүр Ñургалтад тодорхой Ñ…ÑмжÑÑний зардал гаргахыг хуулиар шаарддаг.
Сургалтын үйл ажиллагаанд оролцогч
талууд, түүний дотор багш нарын ажил нь өндөр нÑÑ€ хүндтÑй биш, ÑÑтгÑл
хангалуун орлоготой Ð±ÑƒÑ Ð±Ð°Ð¹Ð½Ð°. Санаачилгатай нÑг нь өөрийнхөө заадаг
хичÑÑлÑÑÑ€ Ñурах бичиг гарган, жилÑÑÑ Ð¶Ð¸Ð»Ð´ шинÑчлÑн Ñайжруулж,
оюутнууддаа тулган борлуулж байна. ГÑÑ‚Ñл түүнийг нь холбогдох төрийн
байгууллага хүлÑÑн зөвшөөрч, Ñ…ÑÑ€ÑглÑхийг Ñанал болгоÑон тухай Ñ‚ÑмдÑглÑл
аль ч Ñурах бичигт байхгүй.
Ер нь бол
амьдралын хамгийн чухал хөрөнгө оруулалт болÑон дÑÑд боловÑролын
үнÑлгÑÑ ÐœÐ¾Ð½Ð³Ð¾Ð»Ð´ тун Ñ…Ñмд байгаа. ÐÑг нь төлÑөн болж, нөгөө нь төлүүлÑөн
болж байгаа учир багш нарын хөдөлмөртөө хандаж байгаа нь ч хариуцлага
багатай. ТÑд хичÑÑлÑÑ Ð°Ð»Ð´Ð°Ð³ оног заадаг, хоцрох таÑлах нь ÑнүүхÑнд
бөгөөд Ñмар нÑг ном, номын Ñ…ÑƒÑƒÐ´Ð°Ñ ÑƒÐ½ÑˆÐ¸Ñ…Ñ‹Ð³ утаÑны меÑÑежÑÑÑ€ оюутандаа
даалгавар болгоод Ñвуулчихдаг “зайн Ñургалт†газар авч байна.
Оюутан
өөрийн үзÑл бодлоо чөлөөтÑй илÑрхийлÑÑ…, аÑуулт тавьж мÑтгÑлцÑÑ…, улмаар
өөрийгөө илÑрхийлж Ñурах боломж манай Ñургуулиудад маш бага. ХичÑÑлийн
цагийн ихÑнхÑд багш биш, Ñурагчид Ñрьдаг барууны ÑиÑтемÑÑÑ Ð¼Ð°Ð½Ð°Ð¹Ñ… Ñ‚ÑÑ
Ó©Ó©Ñ€. Сурах, Ñургах гÑÑÑн нÑг зүгт чиглÑÑÑн хоёр урÑгал таÑарч, зөвхөн
тулгах тал нь ажиллаж байгаа учир өөрийгөө итгÑл Ñ‚Ó©Ð³Ñ Ð¸Ð»Ñрхийлж чаддаг
төгÑөгч үнÑÑ…ÑÑÑ€ цөөхөн. ГÑрийн даалгавар бол оюутны хувьд дутуу
мÑдлÑгÑÑ Ð½Ó©Ñ…Ó©Ñ… завшаан биш, багшид л Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй, оюутныг залхаан
цÑÑрлүүлÑÑ… “шийтгÑл†болчихдог нь манай Ñургуулийн гÑм.
ÐÐ½Ñ Ð±Ò¯Ñ…Ð½ÑÑÑ Ð·Ð°Ð¹Ð»Ñхийх, их дÑÑд Ñургуулиудын хоорондын Ó©Ñ€Ñөлдөөнийг ÑÑ€Ñ Ð½ÑмÑгдүүлÑÑ…, бүтÑÑгдÑхүүний чанарыг Ñайжруулахад зайлшгүй шаардлагатай чухал Ñ…ÑÑ€ÑгÑÑл бол Монголын их, дÑÑд Ñургуулиудыг зÑÑ€ÑглÑÑ… Ñвдал мөн. Сургуулиудын чанар, чадвар, чадавхийг нийтÑÑÑ€ хүлÑÑн зөвшөөрөхүйц үзүүлÑлтÑÑÑ€ ангилан зÑÑ€ÑглÑÑ… нь нÑгÑнт нийгмийн Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ, шаардлага болжÑÑ.
ÐÐУ-д хүлÑÑн зөвшөөрөгдÑөн зÑÑ€ÑглÑлийг “US news and World Report†ÑÑтгүүл жил бүр тодорхой ангиллаар, Ñургуулиудын өөрийн гаргаÑан тоо баримтад тулгуурлан, шалган баталгаажуулж гаргадаг бөгөөд Ñ‚ÑÑ€ зÑÑ€ÑглÑл нь тухайн Ñургуулийн нÑÑ€ хүндийн илÑрхийлÑл болдог.
Хөндлөнгийн, хараат буÑ, бие дааÑан Ñ…ÑвлÑл мÑдÑÑллийн Ñ…ÑÑ€ÑгÑлÑÑÑ€ тодорхой хугацаанд жил бүр гардаг зÑÑ€ÑглÑлийг ижил төÑÑ‚Ñй Ñургуулиудын захиргаа, удирдлагын үнÑлÑлт, Ñургалтын нөөцийн чадвар, оюутны Ñургуульдаа үлдÑж байгаа харьцаа, төгÑөгчид нь Ñургуульдаа өгч байгаа хандив (орлогын Ñ‚Ð°Ñ‚Ð²Ð°Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñ‡Ó©Ð»Ó©Ó©Ð»Ó©Ð³Ð´Ð´Ó©Ð³), төгÑÓ©Ñ… Ñ‘Ñтой болон бодит төгÑөгчдийн харьцаа зÑргÑÑÑ€ гаргадаг. Мөн Ñургууль төгÑөөд Ñ…ÑдÑн хувь нь шууд болон 3-6 Ñарын дотор ажилд орÑон нь чухал үзүүлÑлт болох бөгөөд зарим бизнеÑийн магиÑтрын Ñургуулийн хувьд дÑÑрхÑÑÑ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° орÑон ажлын дундаж цалингийн төвшнөөр зÑÑ€ÑглÑÑ… гÑÑ… мÑÑ‚ тодорхой, тохирÑон ангиллаар гаргадаг.
ÐÐ½Ñ Ð·ÑÑ€ÑглÑл нь боловÑролд хөрөнгөө оруулахаар төлөвлөж байгаа хүмүүÑÑ‚ зөв шийдвÑÑ€ гаргахад, хөрөнгө оруулагчдад өндөр ашиг олоход томоохон туÑламж болох бөгөөд их, дÑÑд Ñургуулиуд ч гÑÑÑн заавал өмчийн ангиллаар Ñлгаварлагдан гадуурхагдах шаардлагагүй билÑÑ.
Д.ЖаргалÑайхан
Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай! |