Бидний зарим нь юманд илүү нÑхуур
учир шалтгаантай ханддаг байхад зарим нь аливаа зүйлийг ерөнхийлÑн төÑөөлж
хийÑвÑрлÑн хүлÑÑн авдаг. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€ Ñ…ÑлбÑл аливаа аÑуудалд баруун ба зүүн
тархитнууд Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ð½Ñ†Ð³Ó©Ó©Ñ Ñ…Ð°Ð½Ð´Ð´Ð°Ð³ гÑÑÑн үг. ГÑхдÑÑ Ð°Ð»ÑŒ аль нь өөрийн өвөрмөц
давуу талуудтай бөгөөд бие биеÑÑÑ Ð½Ó©Ñ…Ñөн шинж чанартай байдаг. ЦÑцÑн мÑргÑн
улÑуудын хувьд бол баруун зүүн тархийг жигд хөгжүүлÑÑн Ñ‚ÑдгÑÑрийн хоорондох
мÑдÑÑлÑл Ñолилцох боломжийг дÑÑд зÑргÑÑÑ€ ашиглаÑан байдаг.Баруун зүүн тархитны
Ñлгааг бага зÑÑ€Ñг нарийвчлахын (ҮүнÑÑÑ Ð½Ð°Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ ангилал байдаг) тулд тархины
онцлогуудыг авч үзье?
1.Индукц ба ДедукцЗүүн тархитан туÑÐ³Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð°Ñ ÐµÑ€Ó©Ð½Ñ…Ð¸Ð¹ боловÑруулалт хийдÑг. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€
Ñ…ÑлбÑл нÑгж баримтуудад илүү анхаарч түүнийг цуглуулах замаар ÑцÑийн оюун
дүгнÑлт хийдÑг.Баруун тархитан ерөнхийгÑÑÑ Ñ‚ÑƒÑгайд боловÑруулалт хийдÑг. ÐхлÑÑд
ерөнхий дүр зурагт тулгуурлан оюун дүгнÑлтÑÑ Ñ…Ð¸Ð¹Ñ‡Ð¸Ñ…Ð´Ñг бөгөөд нÑгж баримтуудад
ач холбогдол бага өгдөг.ÐÑгÑн жишÑÑ:Ð¥ÑÑÑг нөхөд Ñуугаад ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€ Ñрьж байлаа.
ÐÑг нөхөр ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½ÑƒÑƒÐ´Ñ‹Ð½ дотоодын нийт бүтÑÑгдÑхүүнүүдийг /ДÐБ/ харьцуулан
шижилгÑÑ Ñ…Ð¸Ð¹Ð³ÑÑд л Монгол Ñнд Ñ‚Ñнд Ñвж байна гÑÑд Ñрьж өгч байна. ТÑÑ€ÑÑÑ€ тоо
баримтуудыг тун Ñайн цÑÑжÑÑÑ€ мÑдÑж байна аа. Дүн шинжилгÑÑг ч гаргуун хийж
байна.ГÑÑ‚Ñл маргаанд оролцогч нÑгÑн гÑнÑÑ‚ ДÐБ гÑж юу вÑ? түүнийг Ñаж тооцдог
вÑ? гÑж гÑнÑÑ‚ түүнÑÑÑ Ð°Ñуулаа. Ðөгөө баруун тархитан мань таг болж орхих нь
Ñ‚ÑÑ€. Харин аÑууÑан найз маань Ñ‚ÑÑ€ их тоо баримтыг цÑÑжÑÑÑ€ мÑдÑхгүй ч тооцооллын
аргачлал,ерөнхий зүй тогтлыг тун Ñайн итгÑлтÑйгÑÑÑ€ тайлбарлаж байлаа.
2. ДараалÑан ба СанамÑаргүй боловÑруулалт.Зүүн тархи боловÑруулалтыг дÑÑ
дараалÑан байдлаар цÑгцтÑй хийдÑг.Баруун тархи аÑуудлыг дÑÑ Ð´Ð°Ñ€Ð°Ð°Ð»Ñан байдлаар
авч үзÑхгүй Ñ…ÑÑÑгчлÑн таÑдаж ÑанамÑаргүй боловÑруулалт хийдÑг. Би заримдаа юм
уншиж байгаад зарим үгийн Ñхний Ò¯Ñгийг хараад л буруу уншчихÑан тохиолдол ÑлбÑг
байдаг. Ð¥ÑÑ€Ñв би зүүн тархитан байÑан бол ийм алдаа хийхгүй нь лавтай.
3.ХийÑвÑрлÑлт ба МÑдÑрч ÑÑтгÑÑ….Зүүн тархи нь хийÑвÑÑ€ ÑÑтгÑхүй шаардÑан үйлдÑл
гүйцÑтгÑдÑг. Баруун тархи болж харж,ÑонÑох гÑÑ… мÑÑ‚ мÑдрÑхүйн ÑрхтÑн шаардÑан
боловÑруулалт хийдÑг.ÐÑгÑн жишÑÑ:Манай нÑг найз тоондоо тун гаргуун. ТÑÑ€ÑÑÑ€
Монголын математикийн олимпиадуудад тун амжилттай оролцож байÑан. ГÑвч Ñ‚ÑÑ€ÑÑÑ€
буÑдыг мÑдÑрч ойлгох,хүрÑÑлÑн байгаа орчинд юу болж байгаа талаар төÑөөлөхдөө
жаахан маруухан. ГÑÑ‚Ñл Ð±Ð°Ñ Ð½ÑгÑн найз маань хийÑвÑрлÑн ÑÑтгÑÑ…,урьдчилан тооцоо
хийхдÑÑ Ð¼Ð°Ñ€ÑƒÑƒÑ…Ð°Ð½ боловч хүнтÑй харьцах юмны арга Ñвийг олохдоо тун Ñайн.
4. Учир шалтгаан ба зөн ÑовинБид логиктой ÑÑтгÑÑ… гÑж Ñрьдаг. Зүүн тархитны
ÑрхÑмлÑдÑг зүйл нь логик байхад баруун тархитных ÑÑтгÑл хөдлөл байдаг. ИхÑнх
ÑрдÑмтÑн Ñудлаачид зүүн тархитан , ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ñ‡Ð¸Ð´ менежерүүд баруун тархитан байх
нь практикт ÑлбÑг тохиолддог. Яг ÑÐ½Ñ Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ€ Германд ажиллаж байгаа физикийн
доктор Монгол залуу Ñонирхолтой нийтлÑл бичÑÑн Ñанагдаж байна.
5. Бодит байдал ба төÑөөлөлЗүүн тархитнууд бодит баримтанд тулгуурладаг бол
баруун тархитнууд фантазид хөтлөгдөх нь ÑлбÑг. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ байгалийн шинжлÑлийн
ÑрдÑмтÑн, баруун тархитан найзтайгаа түүх Ñрьж байхыг ÑонÑож Ñуулаа. ÐрдÑмтÑн
байÑхийгÑÑд л баримт нотолгоо нь хаана байна гÑж аÑууна. ТÑгÑÑ…Ñд найз нь Ñ‚ÑÑ€
номон дÑÑÑ€ Ñ‚Ñгж бичÑÑн байна лÑÑ Ð³ÑÑд л Ñрихад ÑрдÑмтÑн маань Ñ‚ÑгвÑл Ñ‚ÑÑ€ номны
ÑÑ… Ñурвалж нь хаана байна гÑÑд л үл итгÑÑÑн байдлаар дахин дахин аÑууж байлаа.
ГÑÑ‚ÑÑл нөгөө найз нь Ñрьж байгаа юмныхаа уран гоё Ñанаа дүгнÑлтÑнд ач холбогдол
Ó©Ð³Ó©Ñ…Ó©Ó©Ñ Ð±Ð°Ñ€Ð¸Ð¼Ñ‚Ñ‹Ð½ үнÑн зөв ÑÑÑÑхийг Ð¼Ð°Ð³Ð°Ð´Ð»Ð°Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð·Ð°Ð»Ñ…ÑƒÑƒÑ€Ñ‡ байлаа.Ер нь хүний
тархины нууц нь үл тайлагдам оньÑого бөгөөд олон үеийн турш ÑрдÑмтÑн мÑргÑдийн
Ñоинрхлыг татÑаар ирÑÑн юм.
Сүүлийн жилүүдÑд хүний оюуны чадварыг ойролцоогоор Ñ…Ñмжих төрөл бүрийн теÑÑ‚
аргачлалууд нÑвтÑрч байна. Хүний баруун тархины чадварыг Ий Киү (EQ-Emotional
Quotient) гÑдÑг итгÑлцүүрÑÑÑ€, зүүн тархины чадварыг Ðй Киү (IQ-Intelligent
Quotient) гÑдÑг итгÑлцүүрÑÑÑ€ Ñ…Ñмжиж байна. Зүүн ба баруун тархи нь хоорондоо
байнга мÑдÑÑлÑл Ñолилцож байдаг. ÐÐ½Ñ Ñолилцох хурд хурдан үр дүнтÑй байх туÑам
оюуны чадвар өндөрÑөнө гÑж үздÑг. Зүүн баруун тархины хөгжлийн баланÑыг
бариулахад бÑÑалгал гÑÑ… мÑтийн маш олон арга Ñ…ÑÑ€ÑглÑдÑг бололтой.Ðлдарт менежер
Ли Якокка “Менежерийн Замнал†номондоо â€Ðмжилтын үндÑÑ Ð±Ð¾Ð» маш их мÑдÑÑлÑл
боловÑруулахад биш. Би чухал шийдвÑÑ€ гаргахдаа зөн билÑгтÑÑ Ð¸Ñ‚Ð³ÑÑ… тохиолдол маш
олон байдаг†гÑжÑÑ. Мөн Ñ‚Ñрбумтан Доналд Трамп “БаÑлагт хүрÑÑ… зам†номондоо “Би
хүнтÑй Ñрьж ÑхлÑÑд Ñ‚ÑÑ€ хүний Ð°Ð¼Ð½Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ñ€Ñан Ñхний 10 үгийг нь ÑонÑоод л дараах
40 үг нь Ñмар болохыг зөнгөөрөө Ñ…Ñлж чаддаг гÑжÑÑâ€. ÐдгÑÑÑ€ жишÑÑ Ð½ÑŒ дÑÑрх
Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð±Ð°Ñ€ÑƒÑƒÐ½ зүүн тархиндаа ижил ач холбогдол өгч байгааг харуулж байна.Дайны
дараахан ÐÐУ-д хүний оюун ухааныг Ðй Киү буюу зүүн тархины хөгжлөөр Ñ…Ñмжиж
ажилд авахдаа хүртÑл гол шалгуур болгож байÑан. ГÑÑ‚Ñл практик дÑÑÑ€ Ðй Киү
багатай боловч оюуны чадвар өндөртÑй хүнÑÑÑ Ð¸Ð»Ò¯Ò¯ амжилт гаргаÑан Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð³Ð°Ñ€Ñ‡
ирÑÑн. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ тархины маш олон чадварын зөвхөн зарим Ñ…ÑÑгийг Ðй Киү теÑÑ‚ÑÑÑ€
тодорхойлон Ñ…Ñмжиж болдгийг харуулÑан. Харвадын их Ñургуулийн профеÑÑор Даниел
КүүлмÑний (Daniel Coleman) Emotional Intelligence гÑдÑг ном 1995 онд гарч оюуны
хөгжлийг Ñ…Ñмжих зарчмын хандлагыг өөрчлөхөд хүргÑÑÑн. Ер нь ÑÐ½Ñ ÑрдÑмтний
баруун тархиы хөгжлийн талаар Ñ…Ñд Ñ…ÑдÑн бүтÑÑл бичÑÑний лав л 2 нь “Ðью Иорк
Таймцын хамгийн хурдан гүйлгÑÑÑ‚Ñй номонд орÑныг Ñанаж байна. ÐÐ½Ñ ÑрдÑмтÑн
Далай ламтай хийÑÑн Ñрилцлагаараа ÑÑдÑвлÑÑÑн ÐерÑг мÑдрÑмж (Healing Emotion )
гÑдÑг Ñоинирхолтой ном бичÑÑн байна лÑÑ.ДÑÑрх номнуудын гол Ñанаа юу байв? Ер
нь хүмүүÑийн харилцаанд ÑÑтгÑлийн хөдөлгөөн маш чухал үүрÑгтÑй. Ðмьдрал дÑÑÑ€
өөрийн ÑÑтгÑл хөдлөлөө амжилттай удирдах буÑдын ÑÑтгÑл хөдлөлийг ойлгох нь дан
ганц мÑргÑжлийн ажил үүргÑÑ Ð°Ð¼Ð¶Ð¸Ð»Ñ‚Ñ‚Ð°Ð¹ гүйцÑтгÑÑ…ÑÑÑ Ð´ÑƒÑ‚ÑƒÑƒÐ³Ò¯Ð¹ үүрÑгтÑй гÑдгийг
харуулÑан.ДÑлхийд алдартай Ñургууль төгÑÑөн хүмүүÑийн төгÑÑөний дараах
хөдөлмөрийн замналыг хөөн Ñудалж дүгнÑлт гаргаÑан байÑан нь маш Ñонирхолтой
байв. ÐÑм Ðй Ти ( MIT) -г 2 инженер төгÑчÑÑ. ÐÑг нь мÑргÑжлийн хувьд нÑг номер.
ГÑхдÑÑ Ð±ÑƒÑдыг жаахан баÑамжилÑан Ð±Ð¸ÐµÑ Ñ‚Ð¾Ð¾Ñон зантай. Хүн болгон түүнийг алт шиг
толгойтой гÑдгийг нь хүлÑÑн зөвшөөрдөг. 2 дахь нь мÑргÑжлийн хувьд дунд зÑÑ€Ñг
гÑхдÑÑ Ñ…Ò¯Ð½Ð¸Ð¹Ð³ мÑдÑрч ойлгохдоо маш Ñайн байв. Сургууль төгÑөнгүүт Ñхний залууг
том компаниуд булаацалдаад авÑан нь ойлгомжтой. 2 дахь залуу маань 1 дÑÑ… Ñ‚Ñй
харьцуулахад тийм ч Ñайн ажил олÑонгүй. ТÑгÑÑд ÑÐ½Ñ 2-н ажлын замналыг Ñудалж
үзÑÑ…Ñд 10 жилиийн дараа 2 дахь залуу маань мөнгө,албан тушаал,ÑÑтгÑл ханамжийн
хувьд нÑг дÑÑ…ÑÑÑÑÑ Ñ…Ð¾Ð» түрүүлÑÑн байлаа. Монгол дÑÑÑ€ орчуулагдÑан “БаÑн аав
Ñдуу аав†гÑдÑг ном Ð±Ð°Ñ Ð¸Ð¹Ð¼Ñрхүү Ñанаа илÑрхийлдÑг. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€ Ñ…ÑлвÑл дан онц
Ñураад л, өөрийгөө болон буÑдыг ойлгох чадвараа хөгжүүлÑхгүй бол орчин үед тийм
ч амжилттай байж чадахгүй гÑдгийг өгүүлжÑÑ. СаÑхан GOOGLE -н худалдаж авÑан
www.youtube.com гÑдÑг вÑбийг үнлÑÑлÑÑÑн залуучууд тийм ч гÑлалзÑан онц
Ñурлагатнууд байгаагүй бололтой.СÑтгÑлийн хөдөлгөөний ач холбогдлыг анхлан нÑÑж
хүлÑÑн зөвшөөрөгдÑөн доктор КүүлмÑний онолд ÑуурилÑан Ñургалт теÑтүүд ÐÐУ-д
нÑлÑÑд дÑлгÑÑ€ÑÑн бололтой. Зарим компаниуд ажлын байран дахь ÑÑтгÑлийн
хөдөлгөөн хичнÑÑн чухал болохыг ойлгож шинÑÑÑ€ ажилтан авахдаа тухайн хүнийг дан
ганц академик Ð±ÑƒÑ Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ð½Ñ†Ð³Ó©Ó©Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð¶ ÑÑ…Ñлж байна. ÐцÑийн дүндÑÑ Ð±Ð°Ñ€ÑƒÑƒÐ½ зүүн тархи
аль аль нь өндөр хөгжвөл Ñайн бөгөөд Ñ‚ÑдгÑÑрийн хоорондох мÑдÑÑлÑл Ñолилцоог
хурдаÑгах нь чухал бололтой. Тархины нууц тайлагдах Ñ…ÑмжÑÑгÑÑÑ€ түүнийг
хөгжүүлÑÑ… арга теÑтүүд боловÑронгуй болох биз ÑÑ. Монголд оюуны хөгжил, хүмүүн
капиталын талаар нÑлÑÑд Ñрьдаг болÑон өнөө үед дан ганц Ðй Киү( IQ) биш Ий Киү
(EQ) -н талаар Ñургалт Ñудалгаа Ñвуулдаг байгууллага байгаа болов уу?
Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай! |