BSC - Balanced Score Card -II (L2)
BSC нь дээрх судлаачдын томъёолсноор компаний стратегийг Санхүүгийн, Хэрэглэгчийн, Дотоод үйл ажиллагааны, Хүний нөөц-сургалт өсөлтийн гэсэн 4 бүлэгт ангилан стратеги, зорилтуудыг хэмжих үзүүлэлтүүд, хүлээгдэж буй үр дүнгүүд болон уг үр дүнгүүдийг олоход шаардагдах шинэ санаанууд, үйл ажиллагаануудын хамт тодорхой хугацааны шатлалтайгаар төлөвлөх, гүйцэтгэх, хэмжиж, үнэлгээ өгөх нэгдсэн систем болно.
BSC-ийн 5 гол зарчмыг:
(1) Стратегийг үйл ажиллагаанд хуваргагч,
(2) Байгууллага болон стратегийг холбогч,
(3) Стратегийг хүн бүрийн өдөр тутмын ажилд нь уялдуулагч,
(4) Стратегийг тасралтгүй хэрэгжүүлэгч,
(5) Гүйцэтгэх удирдлагыг хөдөлгөгч гэж томьёолсон байдаг.
BSC-ний бүлэг үзүүлэлтүүдийг машины удирдлагын гол хэмжүүрүүд болох шатахуун, температур, хурд зэрэгтэй жишсэн жишээ их сонирхол татдаг.
Роберт Каплан, Девид Нортон нарын гаргасан энэхүү системийг цааш нь судлаачид, эрдэмтэд болон бизнесийнхэн хөгжүүлсээр дэлхийн олон оронд дэлгэрүүлж чаджээ. Ингэх явцдаа судлаачид уг систем нь зөвхөн гүйцэтгэлийг хэмжих төдий хэрэгсэл бус компаний зорилго, зорилтыг тодорхойлогч, тэднийг үйл ажиллагаанд уялдуулж удирдаж чадахуйц удирдлагын цогц систем (Management System) юм гэдгийг гаргаж ирсэн байдаг.
Роберт Каплан, Девид Нортон нар судалгаагаа улам өргөжүүлэн байгууллагын стратегийг дээрх 4 бүлэгт ангилан төлөвлөдөг Strategy map-ийг зохион улмаар BSC-тэй холбож өгсөн нь дээрх судлаачдын дүгнэлтийг улам батжуулж өгсөн.
2003 онд Bain & Company-ийн хийсэн судалгаагаар Америкийн дунд болон томоохон хэмжээний компаниудын 60% гаруй нь энэхүү системийг хэрэглэж байгаа нь өмнөх оноос 10% иар илүү үзүүлэлт болжээ гэж дүгнэсэн байна.
Харин Азийн хувьд энэ цогц систем нь харьцангуй шинэ боловч Зүүн Өмнөд Азийн 121 томоохон компанийг хамарсан судалгаагаар 36% нь BSC-г хэрэглэж, 18% нь хэрэглэхээр төлөвлөж буй дүн гарсан нь цаашдаа хэрхэн өргөжих гэж буйг илтгэнэ.
Дээрх байгууллагуудаас авсан судалгаагаар BSC-г нэвтрүүлснээр дараах асуудлуудыг шийдэж чадсан бөгөөд хариултуудыг ач холбогдлоор нь үнэлэхэд доорх байдалтай байна.Үүнд:
• Стратегийг үйл ажиллагаанд хөрвүүлэх 86%
• Стратегийг байгууллагатай холбож өгөх 80%
• Стратегийг амжилттай хэрэгжүүлэх 71%
• Стратегид ач холбогдол өгөх 69%
• Байгууллагад өөрчлөлтийг мэдрүүлэх 69%
• Стратеги зорилтыг бүрдүүлэх 68%
• Баг, хувь хүмүүсийг стратегитэй холбох 67%
• Стратегийг төлөвлөгөө, төсөвтэй уях 65%
• Стратегийг хүн бүрийн ажил болгох 60%
• Стратегийн үргэлжийн байдлыг хангах 59%
• Стратегийн талаарх мэдлэгийг ажилд ойртуулах 58%
• Байгууллагын санхүүгийн үр дүнг сайжруулах 57%
• Стратеги удирдлагыг бүрдүүлэх 55%
• Удирдлагын багтай хэлцэлд хүрэх 35%